Češi za krmivo pro psy a kočky utratí miliardy
štítek Stalo se čtení na 2 minuty
Češi stále více krmí své domácí mazlíčky hotovými, průmyslově vyráběnými krmivy. Jen za krmivo pro psy a kočky lidé v tuzemských obchodech ročně utratí už přes tři miliardy korun, přičemž v žaludcích těchto čtyřnohých přátel skončí více než 110.000 tun granulí, sucharů, konzervovaného masa či různých zvířecích pochutin.
Petr Kouble ze společnosti Nielsen řekl, že od loňského března do letošního února Češi v maloobchodech s potravinami a smíšeným zbožím utratili za krmivo pro psy 1,88 miliardy korun a další 1,35 miliardy korun je stálo krmivo pro kočky. „Meziroční růst hodnoty prodejů krmiva pro psy byl totožný s růstem prodeje krmiva pro kočky a činil 16 procent,“ uvedl.
Z pohledu objemu prodeje rostl od loňského března do letošního února rychleji odbyt krmiva pro psy (14 procent), zatímco krmivo pro kočky zaznamenalo šestiprocentní zvýšení. „Tahounem růstu prodejů krmiva pro psy je zejména suché krmivo, které je největším segmentem v této kategorii a tvoří 51 procent prodejů v korunách za posledních 12 měsíců,“ podotkl Kouble.
Mezi krmivem pro kočky má hlavní zastoupení (71 procent hodnoty prodejů) vlhké krmivo, jako jsou především masové konzervy. Nejrychleji ale roste suché krmivo pro kočky, a to v korunovém vyjádření o 19 procent za posledních 12 měsíců.
Češi nakupují krmivo pro psy a kočky hlavně v hypermarketech, na které připadlo 43 procent útrat. Podíl supermarketů je podle údajů společnosti Nielsen o dva procentní body nižší. Oblíbené jsou také specializované prodejny s chovatelskými potřebami.
„Čeští chovatelé se k chovu svého domácího zvířete staví velmi zodpovědně, čemuž nasvědčují i jejich nároky na složení, chuť, zdravotní hledisko a kvalitu krmiva. Důležitým, nikoliv však rozhodujícím faktorem při výběru krmiva označili chovatelé také cenu,“ uvedla analytická společnost Incoma Research, která loni poprvé zpracovala studii zaměřenou právě na chovatele zvířat.
Chov domácích zvířat se v tuzemsku těší značné oblibě. „Dá se téměř říci, že se těžko hledá domácnost, kde by nebylo nějaké zvířátko,“ řekl mluvčí Státní veterinární správy Josef Duben. Zejména se chová velké množství psů a koček, kterým je také určena většina produkce krmiv.
Podle odhadů Češi chovají například až 1,5 milionu psů, přičemž jejich počet stoupá. V posledních letech přibývá i koček, protože jsou méně náročné na péči, což se hodí hlavně časově zaneprázdněným rodinám žijícím ve městech.
Specializované obchody, které se zaměřují na chovatelské potřeby, se v Česku těší rostoucí oblibě. „Kvalitu a odbornost personálu hodnotili respondenti nejlepšími známkami především ve specializovaných prodejnách. Hypermarkety si nejlépe stojí v hodnocení cen sortimentu,“ stojí ve zprávě společnosti Incoma.
Největší síť prodejen s chovatelskými potřebami v České republice provozuje společnost Gimborn, která má 60 obchodů. Gimborn v Česku podle posledních dostupných informací vykázal v roce 2005 tržby kolem 200 milionů korun a zisk skoro 11 milionů.
Zdroj: Finanční noviny, ČTK