MF: Letiště Praha i ČSA se prodá zřejmě do konce roku

štítek Stalo se čtení na 2 minuty

Vláda je rozhodnuta do konce volebního období prodat Letiště Praha i České aerolinie. Když všechno půjde dobře, stihne to kabinet ještě letos, řekl v rozhovoru pro dnešní Hospodářské noviny náměstek ministra financí Ivan Fuksa, který má privatizace státních podílů ve firmách na starosti.

Výběrové řízení na privatizaci ruzyňského letiště by podle Fuksy mohlo být vypsáno teoreticky během července, pokud se nikdo nebude odvolávat. „V takovém případě by se dalo do konce roku uzavřít a vyhlásit vítěze,“ řekl HN Fuksa.

Ministerstvo financí nyní posuzuje nabídky na výběr poradce, který bude společně se státem dávat dohromady zadávací podmínky pro tendr na prodej letiště. „Nabídky nyní vyhodnocujeme, jasno bychom měli mít teoreticky ve druhé polovině dubna,“ potvrdil náměstek s tím, že s podmínkami tendru by chtěli jít na konci května do vlády.

Ministr financí Miroslav Kalousek v neděli konstatoval, že stát může za letiště, i přes světovou finanční krizi, dostat „dobrou cenu“, uvítal by cenu kolem 100 miliard korun.

Proti privatizaci letiště je kvůli možnému bezpečnostnímu riziku Sociální demokracie. Navrhla zákon, který má prodej letiště zakázat. Ten ale vláda v pondělí zamítla. Fuksa takové riziko nevidí. „Zákon nám umožňuje, že v případě ‚výjimečného stavu‘ stát provozování letiště převezme,“ vysvětlil.

K privatizaci ČSA Fuksa uvedl, že na prodej aerolinek je nyní nanejvýš vhodná, spíše nutná doba. Připomněl, že ČSA loni skončily v jednom z nejvyšších zisků za mnoho let poté, co se za minulé období ocitly v hlubokých ztrátách. Uzávěrka přihlášek do soutěže o ČSA je v pondělí a podle odhadů by vláda mohla za aerolinky získat 4,5 miliardy korun.

Privatizace ČSA se chce podle středečních HN zúčastnit údajně devět firem. Analytici favorizují ruský Aeroflot a francouzsko-nizozemský Air France-KLM. Nový majitel ČSA by měl být znám nejpozději do 30. září.

Podle Fuksy by bylo ideální, kdyby do Česka nějaká velká letecká společnost zavedla silnou „pupeční šňůru“ mezi Dálným východem a Evropou, která by končila v Praze a odtud by rozvážela lidi po Evropě. „Ideální by byly singapurské či čínské aerolinie, Indie nebo Korea. V té sféře je samozřejmě i Rusko,“ řekl dnešním Hospodářským novinám Fuksa.

Zdroj: Finanční noviny

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí