Mohou dotace zachránit americké automobilky?

štítek Investice čtení na 2 minuty

foto: freeimages.com, ilustrační fotografie

Finanční krize nedoléhá tvrdě na jen na bankovní sektor, ale již zasáhla snad každého, a to obzvlášť ve Spojených státech. Americké automobilky, které již v posledních letech začali výrazně ztrácet na například asijské konkurenty, zažívají tak velmi těžké období, natolik těžké, že sami hrozí, že pokud nedostanou státní dotaci, tak zkrachují a jejich pád strhne sebou mnohé další a bude zasazena další těžká rána americké ekonomice. Jenomže americký senát v posledních dnech tuto pomoc odmítl. Možná tak padne jeden ze symbolů hospodářského vzmachu Spojených států v minulém století, protože bez firem jako General Motors, Ford a Chrysler si mnozí neumějí ani Ameriku představit.

Ještě před tímto pro Velkou trojku osudným rozhodnutím, dělali šéfové oněch automobilek vše pro to, aby se zalíbili lidu a hlavně senátorům, tedy velmi ostentativně šetřili. Tak například Ford prodal pět tryskových letadel a snaží se prodat Volvo; General Motors zase hodlá prodat značky jako Saab, Pontiac a Saturn; ředitelé Fordu a General Motors taky začali jezdit auty na ekologický pohon. Možná ale, že toto chování bylo až příliš okázalé a přišlo příliš pozdě na to, aby to senátory přesvědčilo.

Čím tedy argumentují zastánci pomoci automobilkám. Mnozí se domnívají, že automobilky samy nejsou schopny přežít, a jak již bylo řečeno, jejich pád by stál Spojené státy ještě mnohem více než ta patnácti miliardová pomoc. Podle některých analytiků, by krach dvou automobilek, tedy GE a Chrysleru mohl stát americké daňové poplatníky až 80 miliard korun, analytici také předpokládají, že Ford by pravděpodobně přežil i bez pomoci, ale jen za předpokladu, že prodá Volvo. Samozřejmě že se v diskuzi ohledně pomoci automobilkám objevují i argumenty, které by se daly velmi eufemisticky označit jako nevěcné – objevuje se tradičně americký apel na vlastenectví a zdůraznění symbolického významu těchto společností pro USA. Tak je možno třeba zaslechnout, jak Prezident asociace UAW, říká, že nepomoct automobilkám není jen zrada automobilového průmyslu, ale celých Spojených států. Odpůrci pomoci Velké trojce zase upozorňují na to, že není vůbec jisté, zda ještě lze automobilky zachránit, takže by to bylo vyhozených 15 miliard daňových poplatníků oknem; je tu prostě velké riziko krachu těchto společných i přes onu půjčku a ne všichni jsou ochotni toto riziko přijmout. Také někteří upozorňují na to, že možná bankrot je vlastně pro automobilky to nejlepší, že je jako celek zachránit nelze, ale díky bankrotu by se oddlužili a také by se daly mnohem lépe restrukturalizovat.

Také tu určitou roli hraje sociální aspekt – některým odpůrcům se prostě nezdá správné státní pomocí zvýhodňovat jedny před druhými, vždyť automobilky nejsou jediné, které mají problémy. Po zamítnutí pomoci senátem se pokouší dosavadní administratura prezidenta Bushe hledat jiné cesty, jak dodat automobilkám potřebné peníze, například ze státního fondu pro mimořádné události, ale ani to není jisté, že se podaří. Nastupující prezident Obama je také zastáncem pomoci automobilkám a slíbil jim státní peníze výměnou za restrukturalizaci, ovšem je otázkou zda již nebude pozdě, protože například Chrysleru hrozí, že bez státní půjčky nepřežije do dalšího roku.

Jakub Šenovský

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí