Klastr
štítek Studium čtení na 2 minuty
Klastr, případně klastry, je výraz, který se v poslední době dostává do povědomí každého z nás. Je spojen se zaváděním tzv. znalostních organizací a znalostních seskupení. Byl odvozen a do češtiny převzat z anglického slova „cluster“, které v překladu znamená něco jako shluk, skupina, atd. Ve stručnosti se jedná o znalostní seskupení navzájem propojených podniků, specializovaných dodavatelů, poskytovatelů služeb, firem, které podnikají v příbuzných oborech, bank, různých institucí a organizací.
Tyto subjekty si navzájem sice stále konkurují, ale stejně tak vzájemně spolupracují a to tak, aby celkově zvýšily svou konkurenceschopnost, ziskovost a zlepšily své postavení na trhu. Subjekty jsou tedy navzájem stále konkurenty. Jelikož ale podnikají v konkrétních podobných oborech, řeší spoustu obdobných problémů právě jako jejich konkurenti. Mezi tyto problémy patří například zavedení systému vzdělávání zaměstnanců, přístup k řešení dodavatelů, kooperace v oblasti výzkumu a vývoje a zdrojů na ně potřebných atd. Díky vzájemné spolupráci v těchto oblastech je jim pak umožněno řadu svých omezení, které by samostatně nemohly vyřešit, překonat a získat konkurenční výhodu oproti těm subjektům, kteří součástí klastrů nejsou. Klastr pak představuje nástroj řízení, který zlepší výsledky společností, které se do spolupráce zapojí, podpoří a zvýší počet inovací, umožní a často i iniciuje fungování nově vzniklých firem, přiláká možné investory, zvýší export a poskytne zapojeným společnostem informace, které by samostatně těžko získaly.
V současné době existuje poměrně velký počet organizací, které se zaměřují především na podporu rozvoje těchto uskupení. Jako příklad může být zmíněna například státní nezisková organizace Czechinvest. Ta nabízí zapojení do daného programu menším firmám, pro které by z důvodu konkurence větších společností byly některé zakázky nedosažitelné a tyto firmy by tak nemohly naplno využít svých kapacit a svého potenciálu. Řešení jejich problému je spatřeno v nalezení vhodného partnera ke spolupráci. Tímto pak bude vyřešen hlavní problém, a to izolovanost malých firem. Spolu s dalšími firmami v oboru budou malé firmy řešit stejné problémy na bázi spolupráce. Program, který Czechinvest nabízí, není určen jen malým firmám, ale i velkým firmám, které chtějí zahájit spolupráci s univerzitami a vědeckými institucemi, což jim umožní zvýšit jejich inovační schopnosti. Dále se může zapojit i regionální samospráva, která hledá úspěšný nástroj regionálního rozvoje, ale také univerzity, které mají zájem o prohloubení spolupráce na určitých projektech se soukromou sférou.
Díky vzájemné spolupráci je formou klastru všem subjektům nabízena možnost získat cenné zkušenosti a znalosti. Úspěch daného klastru je samozřejmě z velké části podmíněn konkrétními účastníky, které by měli vytvářet kvalitní a neformální mezilidské vztahy. Vytvoření a fungování klastru by mělo být založeno právě na kvalitní týmové práci.