Automobilový průmysl žádá vládu o pomoc
štítek Stalo se přečtete do minuty
Odboráři z odborového svazu Kovo společně se Sdružením automobilového průmyslu (SAP) žádají vládu, aby ve prospěch domácích výrobců automobilů urychleně reagovala na současnou světovou finanční krizi.
Oznámila to mluvčí Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Jana Kašparová. Svaz Kovo je se 170.000 členy nejvýznamnějším svazem komory a zároveň největším odborovým svazem v zemi.
Důvodem krize automobilek a jejich dodavatelů je výrazně nižší poptávka v zemích západní Evropy a USA. Podle odborů i zaměstnavatelů by situaci v českém automobilovém průmyslu pomohlo zejména zastavení příprav a schvalování legislativních norem, které by podle nich v oboru přinesly zvyšování nákladů, snížení konkurenceschopnosti a tím i zaměstnanosti. Vadí jim zejména snaha o zpřísnění ekologických opatření týkajících se omezení výfukových zplodin nebo omezení jízd kamionů.
„Po české vládě a orgánech EU nepožadují OS KOVO a Sdružení automobilového průmyslu žádné zvláštní výhody, ale vytváření srovnatelných podmínek pro podnikání v ČR v mezinárodním kontextu,“ uvedli ve společném textu odboráři i zaměstnavatelé.
Tuzemské automobilky se obávají, že kvůli krizi budou muset propustit až 3000 zaměstnanců, přestože za prvních devět měsíců letošního roku zvedly výrobu téměř o 10 procent.
Na propouštění by podle zástupců automobilového průmyslu, který z velké části tvoří dodavatelé tuzemských i zahraničních automobilek, mohlo dojít především na přelomu roku. První na řadě mají být lidé zaměstnaní přes agentury, propouštění se však může týkat i kmenových zaměstnanců.
Dopady globální krize již pocítila řada evropských automobilek. Kvůli poklesu poptávky na dva dny omezila výrobu mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Mateřský koncern Volkswagen zároveň zvažuje, že sníží produkci závodu na Slovensku. Ve Španělsku automobilka Seat ze skupiny Volkswagen sníží od listopadu výrobu aut o pět procent. Proti restrukturalizačním plánům Renaultu, které mají vést ke zrušení 6000 pracovních míst v Evropě, na počátku října protestovalo několik tisíc zaměstnanců francouzských automobilových firem v čele s Renaultem a PSA Peugeot Citroën.
Zdroj: Finanční noviny