Byty místo Masarykova nádraží mají zelenou
štítek Stalo se čtení na 2 minuty
Pražští zastupitelé ve čtvrtek odsouhlasili 43 změn v územním plánu. Umožní mimo jiné stavět na místě dnešních kolejí na Masarykově nádraží. Úprav by se měly dočkat také Nákladové nádraží Žižkov, Smíchovské nádraží a řada původních průmyslových oblastí, které jsou dnes hodnoceny jako takzvané brownfields, vyplývá z dnešního jednání zastupitelů.
Nejdůležitější změna se týká velmi diskutované možnosti přeměny Masarykova nádraží. Předkladatel změn a radní pro oblast územního rozvoje Martin Langmajer popírá, že by schválené změny mohly v dohledné době vést ke zrušení nádraží. Před časem také novinářům řekl, že na Masarykově nádraží zůstanou zachovány historické železniční budovy, které jsou památkově chráněné. Nádraží by se prostřednictvím Opletalovy ulice mělo spojit s Karlínem, vyrůst by tam měly nové budovy. Langmajer by zde preferoval byty před mrtvými zónami s administrativními budovami.
Některé změny v územním plánu kritizují zastupitelé za Stranu zelených. „Navrhli jsme vyřadit ty změny, které plánují funkční změnu na dosud zelených a nezastavěných plochách,“ uvedla zastupitelka Zuzana Drhová (SZ). Podle ní se změny dotknou například stovek hektarů v oblasti Štěrbohol a Dubče. „Říkáme, počkejme na nový územní plán, ve kterém se zhodnotí celková situace, jestli je zde vůbec potřeba stavět,“ řekla ČTK Drhová. Zelení zejména varují před neuváženým stavebním rozvojem, kterému nebude například odpovídat dopravní obslužnost.
Zastupitelé dnes schválili i další změny územního plánu, týkají se například umístění stanice plánované trasy metra D u krčské nemocnice, přemístění tramvajové smyčky ke stanici metra a zastávce městské železnice v Hostivaři nebo výstavby na takzvaných brownfields v Modřanech a Sedlci.
Návrhy také počítají s výstavbou nového železničního koridoru mezi Prahou a Berounem, vytvořením páteřní cyklistické trasy z Vinohrad jihovýchodním směrem přes Zahradní Město a vybudováním nových ploch městské zeleně ve Strašnicích a Záběhlicích.
Na nádraží ve Smíchově by se mělo stavět na zhruba 25 hektarech v prostoru nákladového nádraží. Osobní dopravu zde přestavba neohrozí. Stejná plocha by měla být zastavěna také na nákladovém nádraží na Žižkově.
Revitalizaci Smíchovského nádraží bude financovat Sekyra Group v rámci společného podniku Smíchov Station Development. Do výstavby se Sekyra chystá investovat až 600 milionů eur (cca 15 miliard korun). Na Smíchově by měla v podstatě vzniknout nová městská čtvrť s obchodní či kancelářskou plochou 400.000 metrů čtverečních. Součástí projektu jsou i byty. Novou čtvrť bude stavět Sekyra také v areálu žižkovského nákladového nádraží, kde hodlá investovat 500 milionů eur (12,5 miliardy Kč).
Zdroj: ČTK