Všudypřítomná reklama leze Čechům na nervy

čtení na 2 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Reklama je v dnešní době nedílnou součástí všedního dne. Češi jsou však z všudypřítomné vnucující se reklamy unaveni. Největší rozhořčení vyjádřili nad počtem spotů v komerčních televizích. Pomyslné druhé místo obsadily letáky hromadící se v poštovních schránkách. Naopak množství reklamy v novinách a rozhlase je pro Čechy únosné.

Postoj k reklamě je v České republice vnímán rozporuplně. Je to dáno nejspíše následujícím faktem. Reklama je chápána na jednu stranu jako prvek ekonomicky vyspělé společnosti a jejího přirozeně pozitivního rozvoje, na druhou stranu jako nástroj manipulace a podpory k nadbytečnému utrácení, propagace určitého životního stylu, popř. výrobku, služby atd.

Průzkum agentury Factum Invenio ve spolupráci s Asociací komunikačních agentur ukazuje, že více než 83% lidí vnímá reklamu na televizi Nova za nepřiměřenou. Podobně jsou na tom diváci televize Prima, hojnost reklamy ve vysílání této stanice se nelíbí asi 75%. Veřejnoprávní Česká televize dopadla v průzkumu o něco lépe. I přesto v letošním roce převažuje všeobecný názor, že reklamy by mohlo být o poznání méně.

Jedním z velkých problémů jsou jednoznačně letáky. Přibližně 70% Čechů nemůže vystát kvanta nejrůznějších propagačních materiálů, které plní jejich poštovní schránky. Nevyžádanost těchto letáků, nehledě na zatěžování životního prostředí, přináší ve většině případů snad jen otrávené obličeje. Přesto zůstávají všemožné prospekty účinnou marketingovou zbraní. Kolik z nás dnes dostalo informaci o nejlevnějším pečivu? Máte doma „50 kusů koblih, rohlíků apod.“ – v tom případě propagace není zbytečná, pokud se společnost bude chovat předvídatelně, letáků se nezbaví.

Dalším druhem reklamy, jež se stává nežádoucí, ale velice hojně používanou, je reklama na internetu. Přirozeně s tím, jak se zvyšuje počet uživatelů, rozšiřuje se prostor působení, hraje reklama tohoto typu významnější roli. Na překážku bývají nejvíce spoty, které překrývají obsah stránky a pop-up okna, což je reklama otevírající se do nového okna a vyskakuje do popředí.

Co se týče inzerce v novinách – nevzbuzuje ani nadšení, ani vyložený odpor. Stejně tak jsou na tom časopisy. Veřejnost se v otázce tiskovin rozdělila na dvě poměrně vyrovnané skupiny.

S podivem existuje reklama, která Čechům nevadí, ba naopak přivítali by jí dokonce více a to celých osm procent dotazovaných. Jedná se o dopravní prostředky, kde reklama není nikterak vtíravá. Většina se také shodla na tom, že reklama umístěná na lavičkách či ve formě SMS přijímána pomocí mobilních telefonů neobtěžuje veřejnost ve větší míře.

Nároky na reklamu jsou převážně takové, aby byla pravdivá a slušná. Dle průzkumu jsou tyto požadavky s nepatrnými odlišnostmi shodné ve všech věkových kategoriích. Rozdíly můžeme vytyčit u mladší generace do 29 let, která se domnívá, že reklama by měla mít něco navíc, očekávají originalitu a vtip. Naproti tomu starší lidé nad 60 let přikládají větší význam reklamě, kde se neobjevuje násilí.

Přestože 81% respondentů považuje reklamu za manipulaci, tak více než třetina si uvědomuje, že reklama ovlivňuje jejich kupní rozhodnutí při zamýšleném nákupu. 63% ale lidí říká, že pro ně není při výběru zboží reklama rozhodující, orientují se na základě jiných kritérií, informace získávají z jiných zdrojů.

Kateřina Jelínková

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí