Maloobchodní tržby se v dubnu vrátily k poklesu, spadly o 4,5 pct

štítek Stalo se čtení na 2 minuty

Maloobchodní tržby v dubnu bez sezonního očištění meziročně klesly o 4,5 procenta po březnovém revidovaném růstu o 3,8 procenta, informoval dnes Český statistický úřad. Největší podíl na meziročním poklesu měl prodej nepotravinářského zboží a motorových vozidel.

Po očištění o sezonní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu v dubnu snížily meziměsíčně reálně o 2,3 procenta a meziročně o 4,2 procenta,“ uvedl ČSÚ.

Maloobchod z krize ještě nevybředl, komentovala čísla analytička Raiffeisenbank Helena Horská. „Spotřebě domácností chybí zdroje: nezaměstnaných je stále hodně a mzdy zaměstnaných rostou pozvolna,“ doplnila. „Maloobchodníkům by se letos sice nemělo dařit již tak špatně jako v minulém roce, ale růstu tržeb se pravděpodobně ještě nedočkáme,“ uvedl Miroslav Frayer z Komerční banky.

Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se podle statistiků snížily meziměsíčně reálně o 5,3 procenta a meziročně o 5,7 procenta. Neočištěné tržby klesly meziročně o pět procent, a to shodně za prodej motorových vozidel i za opravy.

V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot se sezonně očištěné tržby snížily meziměsíčně reálně o 1,1 procenta, meziročně klesly o 3,6 procenta. Sezónně neočištěné tržby klesly meziročně o 4,3 procenta, v tom za nepotravinářské zboží o 5,6 procenta, za potraviny o 3,5 procenta a za pohonné hmoty o 1,6 procenta.

Ze sledovaných sortimentů měl největší vliv na celkový pokles prodej výrobků pro domácnost ve specializovaných prodejnách a prodej ve smíšených prodejnách s převahou potravin,“ informoval ČSÚ. Nejvíce se tržby snížily podnikům prodávajícím mimo prodejny, stánky a trhy (o 11,7 procenta). Dále prodejnám výrobků pro domácnost (o 9,9 procenta) a specializovaným prodejnám s převahou potravin (o 7,7 procenta), prodejnám výrobků pro kulturu a rekreaci (o 6,3 procenta), textilu a obuvi (o 6,1 procenta) a v nespecializo­vaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 5,6 procenta).

Podle statistiků naopak rostly tržby podnikům s prodejem přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 3,8 procenta) a maloobchodu s počítačovým a komunikačním zařízením o 2,7 procenta.

Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 100,9 procenta. O výrazných 19 procent vzrostly ceny pohonných hmot. Podstatně méně pak rostly ceny za léky a zdravotnické potřeby, a to o 2,1 procenta.

Naopak nejvíce se snížily ceny počítačových a komunikačních zařízení (o 8,6 procenta), za použité zboží (o 5,1 procenta), v nespecializo­vaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 3,3 procenta. Dále klesly ceny zboží prodávaného přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, oděvů a obuvi, výrobků pro kulturu a rekreaci a potravin ve specializovaných prodejnách.

Podle údajů zveřejněných Eurostatem se v dubnu sezónně očištěné tržby v maloobchodě v zemích sedmadvacítky snížily meziměsíčně reálně o 1,2 procenta. Meziročně po očištění o pracovní dny klesly o 1,6 procenta. Nejvíce se tržby snížily v Bulharsku a v Litvě (shodně o 11,7 procenta), v Dánsku (o 8,3 procenta) a v Lotyšsku o 7,7 procenta. Naopak nejrychleji rostly na Maltě, a to o 8,7 procenta.

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí