V čele představenstva ČSA je šéf Letiště Praha Dvořák

štítek Stalo se čtení na 3 minuty

Generální ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák střídá ve funkci předsedy představenstva Českých aerolinií Radomíra Lašáka. Změny doznala i dozorčí rada ČSA, místo odstoupivšího Václava Nováka radu nově povede ekonom Miroslav Zámečník.

ČTK to po pondělním zasedání dozorčí rady sdělil Radomír Lašák a potvrdil Zámečník.

Klíčový problém, kterým je snížení mezd zaměstnanců, však zůstává nevyřešen. Lašák zdůraznil, že představenstvo rezignovalo po dohodě s odbory z dnešního rána. Zaměstnanci prý souhlasili se snížením mezd od 1. listopadu – u pilotů o 15 procent, u letušek o deset procent, u ostatních zaměstnanců o pět procent. Firma tím údajně ušetří až 600 milionů korun ročně. Lašák dohodu považuje za velký úspěch, ačkoliv sám sliboval svůj odchod pouze v případě, když si piloti sníží mzdu o 30 procent.

Zámečník na 30 procentech u pilotů trvá, Lašákem uvedené snížení mezd považuje za nedostatečné. „Dozorčí rada se usnesla na tom, že trvá na modelu 30, 15. Souhlasili s tím i členové rady volení za zaměstnance,“ uvedl Zámečník. Jednání o dodatku ke kolektivní smlouvě povede kromě Dvořáka i člen rady Vladimír Bail.

„Není to tak, že by na stole byla dohoda, kterou bychom dojednali s panem Lašákem a která by byla před podpisem,“ komentoval Lašákova slova šéf odborové organizace pilotů CZALPA Filip Gaspar. Personální změny podle něj situaci ve firmě uklidní a dodají čas na jednání s Dvořákem; Gaspar předpokládá, že by dohoda o platech mohla být hotova do konce týdne.

Ve firmě zatím pokračuje Lašákův ozdravný plán. Ten počítá například s redukcí flotily z 50 letadel na 45, společným odbavováním cestujících a zavazadel s pražským letištěm, prodejem bezcelních obchodů, dalšími úvěry od bank nebo propuštěním 860 lidí. Redukce počtu zaměstnanců podle Lašáka firmě ročně ušetří 1,1 miliardy korun, náklady na odstupné se odhadují na 350 milionů.

Již dříve aerolinie pod Lašákovým vedení prodaly majetek za zhruba tři miliardy korun. Nového vlastníka má například nákladový terminál nebo stravovací služby. Právě prodej majetku se stal terčem kritiky na Lašákovu hlavu především ze strany odborů a některých politiků. Ti odprodej částí firmy označili za plíživou privatizaci. Lašák se však za své téměř čtyřleté působení v čele firmy pochválil. „Není jediný projekt, který by za těch 3,5 roku nebyl úspěšný,“ uvedl.

Podle Zámečníka je propojení ČSA s letištěm zatím pouze na personální bázi. Případné společné projekty a možné propojení obou firem Zámečník blíže nekomentoval, prý se o tom teprve bude rozhodovat. „Předpokládáme, že definitivní uspořádání společnosti nastane 18. listopadu na mimořádné valné hromadě, kde tato opatření schválí vlastník,“ uvedl Zámečník.

Po dnešku se také snižuje počet členů představenstva z devíti na pět. Jediným, kdo přežil z původní sestavy, je Peter Jusko, který je zároveň viceprezidentem pro pozemní provoz. Lašák zatím zůstává prezidentem společnosti do doby, než se s Dvořákem dohodne na předání funkce.

ČSA jsou aktuálně v procesu privatizace. Podle Zámečníka současné změny nijak nepředznamenávají, jak privatizace dopadne. Ministr financí Eduard Janota dnes po jednání vlády uvedl, že ministerstvo nabídku na prodej ČSA stále vyhodnocuje. Jediným zájemcem o aerolinky je konsorcium Unimex Travel Service. Zprávu by měl Janota vládě předložit 26. října.

ČSA v pololetí vykázaly ztrátu 1,8 miliardy korun, koncem roku by se ztráta mohla vyšplhat až na tři miliardy korun. Klíčové je podle všech zúčastněných zajištění hotovosti pro provoz a snížení mzdových nákladů. Průměrný plat pilotů je nyní zhruba 210.000 korun, průměr v ČSA přesahuje 60.000 korun.

Zdroj: Finanční noviny

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí