Část R55 přes ptačí oblast by mohla vést podzemními tunely

štítek Stalo se přečtete do minuty

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předložilo ministerstvu životního prostředí (MŽP) k posouzení novou variantu silnice R55 mezi Bzencem-přívozem a Rohatcem na Hodonínsku.

Chráněnou ptačí oblastí Bzenecká Doubrava – Strážnické Pomoraví vede původní trasou, silnice je ale ukryta ve dvou podzemích tunelech. ČTK to zjistila ze záměru investora, který předložil k posouzení vlivů na životní prostředí (EIA). Dosavadní varianty počítaly s vedením silnice na povrchu, v jednom případě měl komunikaci ukrývat plastový tubus.

Ekologové a ornitologové požadují, aby se nová rychlostní silnice z Přerova do Břeclavi vyhnula ptačí oblasti úplně. Navrhují alternativní trasu kolem Veselí nad Moravou, která je asi o sedm kilometrů delší.

Kvůli tomu, že MŽP už v roce 2006 dalo souhlas s vedením silnice přes ptačí oblast bez posouzení alternativní trasy, podali ekologové v roce 2007 stížnost Evropské komisi. Podle Miroslava Patrika ze sdružení Děti Země je i varianta s nadzemním tubusem nedostačující a poškozuje jak ptačí oblast, tak i evropsky významnou lokalitu Váté písky. Ta se nachází na obou stranách železniční trati Přerov – Břeclav právě v úseku mezi Rohatcem a Bzencem-přívozem.

Nová varianta počítá s tím, že 10,7 kilometru dlouhý úsek povede ve dvou tunelech v podzemí. Mezi Bzeneckým tunelem o délce 6,8 kilometru a Rohateckým tunelem o délce 1,6 kilometru má být silnice v lokalitě Soboňky vedena na povrchu s protihlukovými stěnami. Součástí stavby jsou i mimoúrovňové křižovatky v Bzeneci-přívozu a Rohatci.

V ptačí oblasti Bzenecká Doubrava – Strážnické Pomoraví zaznamenali zoologové výskyt 240 druhů ptáků. Evropskou směrnicí o ptačích oblastech je chráněn čáp bílý, moták pochop, skřivan lesní, strakapoud jižní a prostřední a lelek lesní.

Zdroj: Finanční noviny

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí