Ruzyňské letiště zůstane ve vlastnictví státu

štítek Stalo se čtení na 2 minuty

Vláda zřejmě nebude moci prodat pražské ruzyňské letiště. Znemožnit to má zákon sepsaný ČSSD, který ve středu poslanci schválili.

Pro zákon hlasovali poslanci KSČM, ČSSD i pět poslanců KDU-ČSL. Zákon nyní zamíří do Senátu, pokud ten ho schválí, dostane ho k podpisu prezident. Vzhledem k tomu, že levice nemá v horní komoře většinu, lze očekávat, že Senát zákon sněmovně vrátí.

Místopředseda ČSSD Bohuslav Sobotka v reakci na schválení zákona vyzval vládu, aby zastavila jakékoli práce na přípravě prodeje letiště.

Sociální demokraté předložili zákon letos v únoru. Jeho hlavním cílem je, aby veškerý majetek Letiště Ruzyně se všemi nemovitostmi zůstal ve vlastnictví státu. „Hlavním důvodem byla nestandardní příprava privatizace ze strany minulé Topolánkovy vlády,“ popsal Sobotka důvody předložení zákona. Vláda předložila návrh prodeje bez jakékoli debaty s politickými stranami a odborníky, také navrhla prodat letiště i s pozemky, což je v Evropě výjimečné, uvedl Sobotka.

Prodej pražského letiště jako celku jedinému strategickému partnerovi schválila bývalá vláda Mirka Topolánka (ODS) počátkem loňského června. Tehdejší odhady prodejní ceny se pohybovaly kolem stovky miliard korun.

Předseda ČSSD Jiří Paroubek letos v květnu připustil prodej pražského letiště, ale až v ekonomicky příznivějších dobách. Premiér Jan Fischer také v květnu řekl, že jeho vláda zřejmě nerozhodne o privatizaci pražského letiště, ale v přípravě prodeje ruzyňského vzdušného přístavu se za jejího působení bude pokračovat.

Sociálnědemokra­tický návrh dnes podpořil předseda KDU-ČSL Cyril Svoboda. Tvrdil, že není možné, aby současná úřednická vláda se svým mandátem pokračovala v privatizaci za zády politické reprezentace. Připustil však, že zvolený postup není ideální; „že to řešení není na tesání do učebnic“.

Proti privatizaci vystoupil například bezpečnostní expert ČSSD Jeroným Tejc, který prohlásil, že prodej letiště jen nejen z ekonomického, ale i z bezpečnostního hlediska nežádoucí. Dlouhodobý pronájem na 30 nebo 50 let by podle něj přinesl stejné množství peněz. Navíc je nutné, aby letiště jako hlavní vstupní bránu do země měla pod kontrolou policie a bezpečnostní složky. Případný soukromý majitel by pak mohl získávat informace o jejich postupu a metodách, obává se.

Jeho stranický kolega a spoluautor předlohy Sobotka poukazoval mimo jiné na to, že když v minulosti stát zákonem převedl regionální letiště na kraje, také jim omezil právo převádět pozemky a majetek letiště. Nyní by tak podle něj nastala absurdní situace, kdy by pro kraje a jejich letiště platila větší omezení než pro prodej nejvýznamnějšího českého letiště.

Zpravodaj k zákonu Zdeněk Lhota (ODS) ale poukazuje na to, že vstup strategického partnera mohl přinést až zdvojnásobení odbavovacích kapacit a nárůst pracovních příležitostí. „To všechno může mít vliv až na jedno procento hrubého domácího produktu,“ zdůraznil. Dnešním rozhodnutím sněmovny tak stát podle něj přišel o možnost alespoň zmapovat možnost dalšího rozvoje letiště po případném vstupu strategického partnera.

Zdroj: Finanční noviny

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí