Hybridní systém výběru mýtného se začne zkoušet během měsíců

štítek Stalo se čtení na 2 minuty

Do několika měsíců by se měl v Česku začít zkoušet takzvaný hybridní systém výběru mýtného, který je kombinací současného výběru a satelitní technologie.

Jejich propojení je cestou ke zpoplatnění silnic nižších tříd. A také k možnému výběru mýta za osobní automobily, píše pondělní E15.

Hybridní systém by se měl podle E15 vyzkoušet na 10.000 jednotkách. Na základě smluv s Českem bude 5000 kusů testovat firma Kapsch, která mýtný systém v tuzemsku dosud jako jediná firma provozuje, na zbylých 5000 bude vypsáno výběrové řízení.

Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková E15 řekla, že výběrové řízení by mohlo být vypsáno v nejbližších měsících. „Jen tak se dostaneme k objektivnímu srovnání funkcí a nákladů,“ dodala. Tendrem se výběr mýta v zemi otevře i dalším firmám, ve hře je přitom potenciální příjem v řádu mnoha miliard korun.

O účast v zakázce mají možní dodavatelé zájem. „Je velmi pravděpodobné, že se soutěže zúčastníme,“ řekl E15 Martin Záklasník z firmy Siemens. Martin Beneš ze společnosti Ascom, která se v konsorciu Ascom Fela účastnila již prvního českého tendru na mýtný systém, zatím neví. „Bude záležet na podmínkách tendru. Ty budou totiž signálem, jak moc budou další firmy k výběru mýta v České republice připuštěny,“ řekl deníku. Firma Kapsch se k podmínkám budoucí podoby výběru mýta v Česku pro E15 nevyjádřila.

Hybridní systém by měl začít podle E15 fungovat od roku 2011, ale političtí představitelé o tom ještě definitivně nerozhodli. Zavedení systému je podle deníku politicky velmi citlivé, protože nová technologie umožňuje přesné sledování pohybu jednotlivých vozidel, včetně jejich rychlosti. Také není jasné, jestli budou nakonec silnice nižších tříd zpoplatněny, případně jestli budou do systému zahrnuty i osobní automobily.

Mýtné se v ČR platí od ledna roku 2007, zatím pouze na dálnicích, rychlostních silnicích a malé části silnic první třídy. Mýtná povinnost se vztahuje na kamiony o hmotnosti 12 tun a těžší.

Zdroj: Finanční noviny

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí