Odbory se dohodly s Chryslerem, Fiatem a vládou na ústupcích

štítek Stalo se čtení na 2 minuty

Americká odborová organizace United Auto Workers (UAW) se dohodla s vedením automobilek Chrysler LLC, Fiat SpA a americkou vládou na ústupcích ve mzdové dohodě z roku 2007 a omezení odvodů do fondu zdravotní péče. Dohoda je jednou z podmínek vlády k poskytnutí záchranného úvěru pro Chrysler a musí jí ještě podepsat členové UAW.

O víkendu podepsala podobnou dohodu o ústupcích s Chryslerem kanadská odborová asociace Canadian Auto Workers.

Vláda stanovila jako podmínku pro získání pomoci vyjednání snížení mzdových nákladů, restrukturalizaci dluhu a upevnění aliance s italskou firmou Fiat. Jedinou překážkou v získání státní pomoci nyní automobilce zůstává jednání s věřiteli. Dohoda s Fiatem o převzetí podílu 20 procent v Chrysleru je podle zdrojů již téměř u konce.

Termín pro dokončení jednání je stanoven na 30. dubna. Pokud by se Chrysleru nepodařilo vyjednat dostatečné ústupky, a získat tak peníze od vlády, bude nucen vyhlásit bankrot. V automobilce vlastní podíl 80 procent soukromá investiční společnost Cerberus Capital Management.

Podle odborového svazu jsou ústupky velmi bolestivé, avšak dohoda by podle nich měla zajistit, že vláda poskytne automobilce a jejím zaměstnancům ještě druhou šanci. Dohoda by měla splnit veškeré požadavky vlády na poskytnutí úvěru a zahrnuje významné změny v platbách do zaměstnaneckého fondu zdravotního péče. Přesnější detaily nejsou zatím k dispozici, napsaly agentury AP a Reuters.

Americká vláda koncem minulého měsíce odmítla restrukturalizační plány automobilek Chrysler a General Motors podmiňující další státní pomoc. Poskytla však Chrysleru peníze na 30 dnů, během nichž má firma dokončit jednání o dalších ústupcích a alianci s Fiatem. GM a Chrysler se v důsledku slabé poptávky dostaly na pokraj bankrotu. Chrysler získal již od vlády úvěr ve výši čtyř miliard dolarů a v únoru požádal o dalších pět miliard dolarů.

Automobilový průmysl po celém světě se nyní potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry i výdajů. Americké automobilky byly navíc již dříve zasaženy odklonem spotřebitelů od velkých vozů s vysokou spotřebou.

Zdroj: Finanční noviny, ČTK

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí