Bendl je proti pátečnímu zákazu jízd

štítek Stalo se čtení na 2 minuty

Nový ministr dopravy Petr Bendl je proti zavedení celoročního pátečního zákazu jízd pro nákladní auta nad 7,5 tuny. Řekl to novinářům. Na druhé straně podle svých slov „nic neví“ o množstevních slevách na mýtném, tak jak je zvažoval předchozí ministr Aleš Řebíček.

„Je to další překážka v podnikání, o níž bychom nyní neměli přemýšlet,“ řekl Bendl k zákazu na dnešním setkání s novináři. Ve sněmovně přitom nyní leží dva návrhy na omezení kamionů. Jeden poslancům poslala vláda na základě dohody Řebíčka s ministrem životního prostředí Martinem Bursíkem, druhý připravila poslankyně Strany zelených Věra Jakubková. „Já se snažím působit na poslance, ať to odloží, když už nic jiného,“ uvedl Bendl.

Vláda navrhuje zakázat jízdu kamionů v pátek po celý rok mezi 15:00 a 18:00 a v neděli od půlnoci do 22:00. Nyní platí páteční omezení pouze o letních prázdninách od 17:00 do 21:00, celý rok v neděli od 13:00 do 22:00.

Zatímco v otázce zákazu Bendl podpořil dopravce, kteří jsou jednoznačně proti, zvažované množstevní slevy na mýtném zřejmě nebudou. Bývalý ministr Řebíček přitom systém slev připravoval; podle počtu ujetých kilometrů mohli dopravci ušetřit až 13 procent svých výdajů na mýto. „O ničem takovém nevím,“ řekl na dotaz novinářů Bendl.

Bendl dnes také zopakoval svůj názor, že nyní není vhodné rozšiřovat povinnost mýtného také na malé nákladní vozy od 3,5 tuny hmotnosti. Takový návrh novely zákona totiž již leží ve sněmovně. „Pokud se poslanci rozhodnou, tak chci oddálit účinnost tohoto kroku,“ řekl ministr. Dopravci se podle něj potýkají i bez mýta s velkými problémy způsobenými útlumem ekonomiky.

Původně se počítalo s rozšířením mýtného na malé náklaďáky od 1. ledna 2009, jako další termíny se zmiňují polovina letošního roku nebo začátek roku příštího. Na základě aktuálních čísel ministerstvo odhaduje, že mýtné letos vynese zhruba o 3,5 miliardy méně, než se předpokládalo. Původní plány přesahovaly sedm miliard korun. Pokles mýtného ohrožuje rozpočet fondu dopravy.

Stejně rezervovaně jako k rozšiřování mýtné povinnosti se ministr staví i k dalšímu Řebíčkovu plánu, kterým bylo zavedení elektronických vinět místo nalepovacích dálničních známek pro osobní vozy. Jako hlavní nevýhody vinět zmínil Bendl vyšší náklady oproti známkám a také nedořešené problémy s možným sledováním pohybu občanů.

Zdroj: Finanční noviny

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí