Vymáhat pokuty z MHD v arbitráži je prý nezákonné

štítek Stalo se čtení na 2 minuty

Vymáhání pokut za černé jízdy v městské dopravě prostřednictvím arbitráže je podle Sdružení rozhodců nezákonné. Tento způsob zavedl od loňského prosince Dopravní podnik města Liberce (DPML), protože rozhodčí řízení je rychlejší než soudy.

Podle právníků dopravního podniku je tento způsob v souladu se zákonem, spor tak zřejmě bude muset nakonec rozhodnout soud. ČTK to řekl ředitel dopravního podniku Jiří Veselka.

O vymáhání dluhů v arbitráži rozhodlo představenstvo dopravního podniku loni na podzim, když výrazně narostl počet zadržených černých pasažérů. V prosinci pak pražskému Arbitrážnímu institutu předal podnik prvních 20 případů a minulý týden dalších 400. Obavy z arbitráže výrazně zvedly zájem neplatičů o úhradu i dlouholetých dluhů. „Jedna žena přišla zaplatit dluh starý 11 let, řada lidí si domlouvá splátkové kalendáře,“ řekl Veselka. Vymáhání v arbitráži se přitom týká jen dluhů vzniklých na podzim po schválení tohoto dodatku přepravního řádu.

Arbitráž je ale podle jednatele Sdružení rozhodců Martina Kulhánka v tomto případě v rozporu se zákonem. Rozhodčí smlouva musí být podle něho sjednána písemně, jinak je neplatná. „Aby mohl být někdo žalován v řízení před rozhodcem, je třeba jeho výslovný souhlas. Pasažér veřejné hromadné dopravy ovšem nikdy žádnou písemnou smlouvu neuzavírá,“ sdělil ČTK Kulhánek. Uvedení rozhodčí doložky v přepravních podmínkách podle něj nestačí a taková doložka je neplatná. Rozhodnutí arbitráže budou v rozporu se zákonem a lidé mají velkou šanci s nimi uspět u soudu, domnívá se.

„Naši právníci mají ale na věc jiný názor, a tak budeme muset počkat až se skutečně někdo obrátí na soud,“ komentoval názor Sdružení rozhodců ředitel dopravního podniku Veselka. Dodal, že DPML je připraven tento způsob vymáhání pohledávek zrušit, pokud by soud jeho nezákonnost potvrdil. „Zatím k tomu ale nemáme důvod,“ řekl Veselka. Tvrdý postup podniku není podle něj namířen proti platícím cestujícím, ale proti těm, kdo jezdí na černo, a ročně tak podnik na tržbách připravují o několik desítek milionů korun.

Jen loni zadrželi revizoři v libereckých autobusech a tramvajích 15.515 cestujících bez platné jízdenky, rok před tím jich bylo zhruba o 3500 méně. Na pokutách se loni vybralo 5,6 milionu korun, když v roce 2007 to bylo 3,6 milionu korun. „Od loňského ledna se ale zvedla pokuta za jízdu na černo z 400 na 600 korun,“ řekla mluvčí dopravního podniku Martina Poršová. Mezi neplatícími cestujícími podle ní převažují studenti. „V minulosti často jezdili bez jízdenky i senioři. Poté co bylo zavedeno bezplatné cestování pro důchodce nad 70 let, jich ale výrazně ubylo,“ dodala Poršová.

Zdroj: Finanční noviny

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí