Banka vs. Finanční poradce

štítky Hypoteční úvěry Pojištění Úvěry a půjčky čtení na 4 minuty

Na finančním trhu dnes existuje nepřeberné množství institucí. Dokonce snad nikdo by nebyl schopen vyjmenovat všechny banky, stavební spořitelny, pojišťovny, penzijní fondy, investiční společnosti atd. A kdyby to přece jen někdo zvládl, určitě by se dokonale ztratil v ohromném množství produktů, které jednotlivé instituce nabízejí. Jen pro zajímavost, v současnosti ČNB registruje 37 bank, 34 pojišťoven se sídlem v ČR, 6 stavebních spořitelen, 10 činných penzijních fondů a 33 investičních společností. A každá z těchto společností nabízí alespoň desítky produktů –existují tedy tisíce způsobů, jak naložit se svými penězi. K tomu je ještě třeba dodat, že většina z těchto produktů má velmi složitou konstrukci, podmínky a proces investování, takže bez odborné znalosti se tady člověk neobejde.

foto: Dům financí

Pokud byste si chtěli sjednat nějaký produkt finančního trhu, tak máte několik možností. Buď si obejdete všechny společnosti a důkladně se informujete ohledně produktu, o který máte zájem (nebo se můžete pokusit získat informace na internetu či v odborných časopisech – ale ani tam není vše a hlavně na internetu jsou informace velmi kusé). Ve výsledku ztratíte obrovské množství času, zanedlouho se dostaví i znechucení a pravděpodobně skončíte v první bance, která se vám namane nebo s nákupem produktu ještě počkáte. Druhou možností je jít rovnou do banky, kde se vám bude věnovat bankovní specialista. Ušetříte sice čas, ale banka vám nabídne celkem logicky jen své produkty a neřekne vám, že u konkurenční banky by to pro vás bylo mnohem výhodnější. Navíc někoho může odradit anonymní přístup bankovních úředníků.

Právě třetí možností je finanční poradce. Dobrý finanční poradce je odborník ve své oblasti a dokáže vám sestavit osobní portfolio, které obsahuje produkty různých bank a je vám šité přímo na míru. Ale i tato možnost má svá úskalí, neboť pro laika je velmi obtížné poznat odborníka, který je schopen vám ušetřit či vydělat velmi zajímavé peníze, od obchodníka, kterému jde pouze o provizi (finanční poradci žijí z provizí ze sjednaných smluv a dobrý poradce by se neměl bát o tom mluvit). Finančních poradců je velké množství – je to dáno tím, že se jím může stát prakticky kdokoli (naprostá většina z nich má certifikaci ČNB jako pojistní zprostředkovatelé – aby mohli nabízet i pojištění – a těch je dnes skoro 58 tisíc). Navíc spousta společností zabývající se finanční poradenstvím funguje na tzv. multi-level marketingu (to znamená, že tyto společnosti neustále najímají nováčky, dají jim potřebné školení; a tito nováčci, pokud se osvědčí, najímají nové lidi, a tak vystupují na „provizním žebříčku“), takže i zástupce velké poradenské firmy může být neznalý svého oboru.

Jak tedy poznat skutečně dobrého poradce? Obvykle podle seriózního jednání, tedy, že mu jde o dlouhodobou spolupráci a ne jen o podepsání jediné smlouvy s vysokou provizí. Obvykle vás poradce kontaktuje po telefonu na základě doporučení nějakého vašeho známého. Je důležité, aby vám nejdříve udělal podrobnou analýzu vašich současných produktů finančního trhu, zeptal se (také podrobně) na vaše krátkodobé i dlouhodobé finanční cíle a zjistil vaše investiční zaměření (pokud to vše neudělá a rovnou vám nabídne určitý produkt, můžete si být jisti, že jde o obyčejného obchodníka). Dále by měl mít v portfoliu široké množství společností a produktů, aby byl schopný dostatečně pokrýt vaše individuální požadavky; měl by vás poctivě informovat jaká jsou pozitiva ale i negativa produktu, který vám doporučuje; nepatřičně vás netlačí do podpisu smluv, ale je ochoten vám je půjčit na rozmyšlení. Toto vše by mělo probíhat na více schůzkách a poradce by vás měl umět přesvědčit, že si zaslouží vaši důvěru (vždyť mu sdělujete citlivé údaje). Takový poradce se časem stane něčím jako rodinným lékařem na peníze. Jestli toto vše váš poradce splňuje nebojte se mu dát doporučení na vaše známé (on tím tak rozšiřuje svůj pojistný kmen) ; dokonce mnohé společnosti nabízejí své komplexní služby bezplatně a žijí v podstatě jen z doporučení. Možná se to vašim známým nebude ze začátku líbit, ale pak vám určitě poděkují.

Finanční poradci se u nás zatím netěší důvěře, která je obvyklá v západních zemích. Je to dáno částečně naším konzervativním smýšlením a částečně také špatnou zkušeností s tzv. „pojišťováky“ z devadesátých let minulého století. Avšak v zahraničí je naprostá většina smluv uzavřena právě finančními poradci a dá se předpokládat, že tento trend dorazí i k nám. Vše samozřejmě záleží jen na tom,zda si tito poradci dokáží získat naši důvěru.

Jakub Šenovský

Reklama

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Reklama

Populární na Dům financí