Cashback

štítky Cestování Studium čtení na 3 minuty

foto: Dům financí

Cashback, tedy služba umožňující výběr hotovosti při platbě kartou u obchodníka, je u nás poměrnou novinkou (byla spuštěna s jistými omezeními v říjnu minulého roku a naplno fungovala od listopadu). Zatím je možnost ji využít jen u prodejen společnosti Ahold (tj. Hypernova a Albert) a to jen když jste klienty ČSOB; ale i ostatní bankovní ústavy ve spolupráci s obchodními řetězci plánují její brzké zavedení. Podívejme se tedy co cashback obnáší a jaké jsou jeho výhody a nevýhody.

Jak již bylo řečeno, cashback je u nás novinkou (i když statistiky ukazují, že si na něj pomalu začínáme zvykat), ale v jiných zemích je velmi oblíbenou samozřejmostí. Například ve Spojených státech využívá, podle průzkumu, více než polovina držitelů debetních karet tuto službu pravidelně a dokonce, pokud by jejich banka přestala službu nabízet, byl by to pro ně důvod přejít ke konkurenci (v USA je maximální možný výběr peněz přes cashback 200 dolarů, ale průměrně lidé vybírají 20 dolarů). Ve Velké Británii je služba k dispozici již přes dvacet let a kolem 25 % všech transakcí učiněných debetními kartami v supermarketech obsahuje právě cashback (v Británii je nejvýše možné vybrat 50 liber, ale obvykle se jedná o 23 liber). Cashback také najdete v Kanadě, severských státech Evropy, Jižní Africe, Singapuru a od loňského roku i v Itálii a Polsku.

Jak tedy vypadá cashback u nás? Základní podmínkou je být držitelem karty, kterou vydala ČSOB. Klienti ostatních bank si ještě musí nějakou chvíli počkat (Česká spořitelna se chystá službu spustit na konci června ve spolupráci s vybranými řetězci prodejen; Komerční banka chce spustit cashback v nejbližší době). Další nezbytnou podmínkou je, že nákup musí překročit 300 korun; poté můžete pokladní před zaplacením požádat o vydání hotovosti od 100 Kč do 1500 Kč (v násobcích sta). Při využívání cashbacku je nutno vždy zadat PIN, a to i u těch karet, které PIN na zaplacení nákupu nevyžadují. Služba je zatím zdarma a je vnímána jako platba platební kartou (sice na účtence ze supermarketu jasně vidíte dvě položky, naopak na výpisu z účtu je jen jedna souhrnná položka).

Výhody cashbacku jsou zřejmé. Tato služba je bezpečná, neboť je u ní vždy požadován PIN (tím chce banka zamezit případným podvodům se ztracenými a ještě nezablokovanými platebními kartami). Služba je dostupná pro držitele všech druhů karet (elektronických, embosovaných, debetních i kreditních vydaných asociací Visa i MasterCard) a výběr není (zatím) zatížen žádným poplatkem. Navíc je možno cashback využít i několikrát denně.

Jasnou nevýhodou je zatím malá rozšířenost služby (u nás zatím jen na prodejny společnosti Ahold). Také někomu nemusí vyhovovat nutnost alespoň třísetkorunového nákupu, aby mohl využít tuto službu a také to, že někdy může být přeci jen výhodnější nakoupit a vybrat peníze z bankomatu zvlášť (pro obchodní řetězce slouží cashback také jako lákadlo na klienty, a proto můžou nadsazovat ceny; takže nákup stejných položek v supermarketu, který zatím nenabízí cashback, může být mnohem levnější). Jako poslední nevýhodu je možno uvést nízký limit pro jeden výběr (1500 Kč).

Cashback je u nás zatím v plenkách, ale i přesto je velmi dobrou službou pro výběr malých částek okolo tisícikoruny. Doufejme, že zanedlouho se tato služba znatelně rozšíří; potom by se skutečně mohla stát samozřejmostí pro značné množství lidí.

Jakub Šenovský

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí