Datové schránky loni zprostředkovaly 5,8 milionů podání. Letos jich bude ještě víc

Komerční sdělení

Počet daňových poplatníků, kteří pro komunikaci s finančními úřady využívají datové schránky, oproti roku 2013 vzrostl. Může za to i rozšíření povinné elektronické komunikace s úřady o další subjekty. Celkem se v rámci komunikace s orgány finanční správy odeslalo datovými schránkami 5,8 milionů online úředních dokumentů. Povinnost podávat online daňové přiznání a další formality mají nově od 1. ledna 2015 všechny daňové subjekty nebo jejich zástupci, kteří mají zpřístupněnou datovou schránku. Za nedodržení tohoto nařízení hrozí v krajním případě až 50tisícová pokuta.

„Za zdaňovací období roku 2013 bylo k 16. 9. 2014 podáno celkem 1 937 tisíc daňových přiznání k dani z příjmů fyzických osob, z toho zhruba 5 % bylo podáno elektronicky. Právnické osoby využívají elektronickou komunikaci s úřady častěji – z celkového počtu 350 tisíc daňových přiznání k dani z příjmu právnických osob jich bylo zhruba 30 % odesláno elektronicky,“ říká mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Petlachová. Komunikovat s finančním úřadem prostřednictvím datových schránek musejí i ty daňové subjekty, které mají povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem. Povinnost využívat datovou schránku, pokud ji máte zřízenou a zpřístupněnou, je právně podpořena. „Kdo poruší povinnost elektronického podání a vyplní klasický papírový formulář, může počítat s pokutou od finančního úřadu ve výši 2 000 Kč, ve výjimečných případech až 50 000 Kč,“ vysvětluje Gabriela Ivanco ze společnosti Mazars, která se zabývá daňovým poradenstvím.

Datová schránka funguje na podobném principu jako elektronické bankovnictví. Využívat ji můžete nepřetržitě 24 hodin a 7 dní v týdnu. „Na portálu finanční správy daneelektronicky.cz jsou přístupné interaktivní formuláře pro elektronické podání daňového přiznání, které je následně možné poslat na finanční úřad přes datovou schránku. Novinkou je zobrazení QR kódu pro zjednodušené zadání platebního příkazu, který je možné využít u většiny tuzemských bank zejména při používání bankovních aplikací na chytrých telefonech, vysvětluje Lenka Uzun ze společnosti Servodata. Při podání daňového přiznání musí být elektronický formulář vyplněn podle daného povinného formátu a struktury. Správnost dokumentu a případné opravy zajistí aplikace přístupná na serveru daneelektronicky.cz. Na základě správně vyplněného formuláře pak dochází k automatickému zpracování dokumentu.

Elektronická komunikace s finančními úřady je efektivní, rychlejší, pohodlnější a tím pádem výhodná pro obě strany. „Ambicí finanční správy je přirozeně to, aby se zvyšoval počet elektronických podání obecně v definovaném formátu a struktuře, a to především z důvodu efektivity na obou stranách,“ uvedla mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Petlachová. Daňovým poplatníkům odpadá starost s vyplňováním papírových dokumentů a jejich osobním dodáním na příslušné úřady. „Z datových schránek daňových subjektů bylo za rok 2014 odesláno finanční správě 3,8 milionů podání,“ doplňuje Petlachová. Komunikace prostřednictvím datových schránek je výhodná i pro finanční úřady, které pomocí nich zasílají elektronicky podepsané písemnosti. V roce 2014 odeslaly orgány finanční správy daňovým subjektům celkem 2 miliony písemností.

Komerční sdělení

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí