Na dovolenou za každou cenu. Ani slabá koruna Čechy od cestování neodradila.

Komerční sdělení

Už více než rok trápí firmy v oblasti cestovního ruchu slabá koruna. Podle Asociace cestovních kanceláří České republiky intervence České národní banky zdražily zájezdy v průměru o 7 %. Průzkum ČSOB Index očekávání firem ale ukazuje, že poptávku po službách cestovních kanceláří to zásadně neovlivnilo.

Bylo by však mylné domnívat se, že intervence centrální banky neměly na firmy žádný negativní dopad. „Podnikatelé v cestovním ruchu často fungují na bázi dlouhodobých smluv se svými zahraničními partnery. Nemají tak možnost pružně reagovat na kurzovní změny, a pokud nechtějí zdražovat, nezbývá jim, než si snížit marže,“ komentuje efekt slabé koruny Petr Manda, výkonný ředitel útvaru Firemní bankovnictví ČSOB.

Přesto firmy podnikající v oblasti cestovního ruchu letos očekávají udržení či dokonce zvýšení poptávky. „S poptávkou jsme spokojeni, myslíme si, že se opět zvýší nákup zájezdů tzv. First Minute,“ odhaduje marketingový ředitel a tiskový mluvčí EXIM tours Stanislav Zíma. Optimističtí jsou také v cestovní kanceláři Fisher. „Naše cestovní skupina očekává v roce 2015 dvouciferný růst. Daří se nám v klíčových letních destinacích, výrazný nárůst zaznamenáváme v případě exotických zájezdů,“ říká jejich tiskový mluvčí Jan Osúch.

Kromě oslabené koruny přinesl loňský rok firmám podnikajícím v oblasti cestovního ruchu ještě jednu výzvu. Nový občanský zákoník umožnil klientům reklamovat tzv. ztrátu radosti z dovolené. Obavy cestovních kanceláří z dramatického nárůstu reklamací či dokonce soudních sporů se však nepotvrdily. „Počet reklamací narostl o necelých 5 % a případů, kdy klient uplatní právo na újmu z radosti z dovolené, je v řádu jednotek,“ říká Jan Papež, místopředseda pro vnější vztahy ACK ČR.

Tuzemské firmy čelí ale závažnějšímu problému. Česká republika se od zbytku Evropy, kde je situace na trhu cestovních kanceláří značně globalizovaná, liší tím, že trhu dominují domácí operátoři. Ti však mají ve srovnání s významnými nadnárodními hráči horší výchozí podmínky pro vyjednávání s hotelovými řetězci a leteckými společnostmi. Není proto výjimkou, že lidé dovolené nakupují například u německých cestovních kanceláří, které jsou schopny nabídnout lepší cenu.

Obávat se o svou existenci ale české cestovky nemusejí. Z údajů Českého statistického úřadu vyplývá, že poměr delších cest (4 a více přenocování) organizovaných vlastními silami a přes cestovní kancelář či agenturu se v posledních letech výrazně nemění. O zájezdy kompletně organizované cestovními kancelářemi je tak stále zájem. Jen u kratších cest do tří přenocování je patrný mírný nárůst případů, kdy lidé cestují na vlastní pěst.

Komerční sdělení

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí