Maloobchod, ubytování a stravování – listopad 2007

Komerční sdělení

foto: freeimages, ilustrační fotografie

V listopadu klesly sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně o 0,2 %; meziročně se zvýšily o 4,4 %, bez očištění o 4,7 %. Zpomalení růstu bylo ovlivněno prodejem potravin. Také v motoristickém segmentu se sezónně očištěné tržby meziměsíčně snížily (o 2,5 %). Meziročně vzrostly o 5,2 %, bez očištění o 8,4 %. Za ubytování a stravování se snížily tržby jak sezónně očištěné (meziměsíčně o 0,3 %), tak neočištěné (meziročně o 1,1 %).

Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) klesly v listopadu meziměsíčně reálně o 0,2 %, přičemž za potraviny se snížily o 0,7 %, za nepotravinářské zboží naopak vzrostly o 0,1 %. Trendová složka se meziměsíčně zvýšila již podruhé za sebou pouze o 0,3 %; takto nízký růst byl předtím zaznamenám naposledy v březnu 2005  (tabulka č. 1).

Meziročně po očištění o sezónní vlivy a pracovní dny (v listopadu 2007 o jeden pracovní den více) vzrostly tržby reálně o 4,4 %, po očištění pouze o pracovní dny o 3,2 %. Sezónně neočištěné tržby se zvýšily nejméně od počátku roku 2007  (o 4,7 %), v tom za nepotravinářské zboží o 7,8 % a za potraviny o 0,1 %.

V členění podle velikostních skupin se nejvíce zvýšily tržby v podnicích s 50 až 99 zaměstnanci a s 20 až 49 zaměstnanci (o 9,6 % a o 9,0 %). V ostatních velikostních skupinách se růst pohyboval od 3,9 % do 4,2 %.

K celkovému růstu přispěly v listopadu nejvíce specializované prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, nábytku a dalšího zboží pro domácnost a prodejny drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží. Nejrychleji rostly tržby podílově málo významného maloobchodu provozovaného prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby. Pokračoval nižší zájem spotřebitelů o nákupy potravin, což zřejmě souviselo s růstem cen. Ve specializovaných prodejnách došlo dokonce k poklesu tržeb o 2,3 %, v nespecializo­vaných prodejnách s převahou potravin se růst tržeb výrazně zpomalil na 0,5 % (tabulka č. 3).

Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 103,8 % (v říjnu 102,7 % a v září 101,7 %). *Nejvíce vzrostly ceny v prodejnách potravin, v tom ve specializovaných o 12,2 %, v nespecializo­vaných o 9,9 %. Ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny se ceny zvýšily o 5,0 %, v nespecializo­vaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 3,4 %, v prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží o 0,7 % a v prodejnách textilu a obuvi o 0,2 %. Naopak v prodejnách ostatního nepotravinářského zboží se ceny snížily o 1,5 %, v zásilkovém obchodě o 1,3 %, za potřeby pro domácnost o 0,9 % a za použité zboží o 0,7 %. *

Podle údajů zveřejněných Eurostatem klesly v listopadu sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 27 reálně meziměsíčně o 0,2 %, meziročně po očištění o pracovní dny vzrostly o 0,9 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby meziročně v Polsku o 13,1 %, v Lotyšsku o 12,3 %, v Litvě o 9,3 %, ve Švédsku o 5,6 %, ve Finsku o 5,4 %, ve Slovinsku o 4,4 %, ve Spojeném království o 4,3 %, v Estonsku o 2,6 %, na Slovensku o 2,2 %, v Bulharsku o 2,1 %, v Portugalsku o 0,4 %, ve Španělsku o 0,2 %. Snížily se v Belgii o 5,3 %, v Dánsku o 0,8 %, ve Francii o 0,6 % a v Lucembursku o 0,5 %.

V motoristickém segmentu (OKEČ 50) sezónně očištěné tržby klesly meziměsíčně reálně o 2,5 % a meziročně vzrostly o 5,2 %. Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 8,4 %, v tom za prodej a opravy motorových vozidel o 11,0 % a za prodej pohonných hmot o 3,5 %.

V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) se sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně snížily o 0,9 % a meziročně zvýšily o 4,6 %. Sezónně neočištěné tržby zaznamenaly meziroční růst o 5,9 %.

V ubytování a stravování (OKEČ 55) klesly sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně o 0,3 %. Sezónně neočištěné tržby se meziročně snížily o 1,1 %, přičemž v ubytovacích zařízeních vzrostly o 4,2 % a ve stravovacích zařízeních naopak klesly o 2,8 %. Dominantní vliv na snížení tržeb ve stravování měly malé podniky s počtem zaměstnanců 0 až 19, jejichž podíl na tržbách představoval téměř dvě třetiny a pokles tržeb činil 6,1 %. V ubytovacích službách rostly tržby ve všech velikostních skupinách podniků. Nejvíc ovlivnila přírůstek ubytovací zařízení s počtem zaměstnanců 100 a více, která měla největší podíl na tržbách a růst 2,3 %, nejméně se na celkovém přírůstku podílela zařízení s 50 až 99 zaměstnanci, přestože jejich tržby rostly nejrychleji (o 11,3 %).

Zdroj: Český statistický úřad

Komerční sdělení

Praktické

Populární na Dům financí