Informace o činnosti Evropského spotřebitelského centra pro ČR v roce 2007

Komerční sdělení

Úkolem ESC je poskytovat spotřebitelům dostatek informací o jejich právech na společném trhu EU. České ESC řešilo v roce 2007 celkem 190 přeshraničních stížností a sporů, o 30 % více oproti roku 2006. Úspěšnost řešení stížností a sporů byla téměř 60 %.

Jako reakci na nejčastější dotazy českých spotřebitelů ESC zpracovalo 10 000 letáků Jak reklamovat zboží zakoupené v Evropské unii.

K činnostem ESC v r. 2007 patřila spolupráce na přípravě systému mimosoudního řešení spotřebitelských sporů v ČR. Centrum pomáhalo se sběrem a vyhodnocováním materiálů a zkušeností ze zahraničí, zorganizovalo k návrhu projektu mezinárodní seminář a podílelo se na propagaci nového systému.

Významným zdrojem informací pro spotřebitele se staly webové stránky Evropského spotřebitelského centra www.mpo.cz/esc.

Angažovanost ESC při společných akcích

V rámci sítě ESC se české centrum podílelo především na zdokonalování společného informačního systému sítě ESC spuštěného k 1. 1. 2007. Dále se podílelo na realizaci projektu Práva cestujících v letecké dopravě v roce 2006, zpracovaného na základě stížností obdržených sítí ESC k této problematice. ESC přispělo k realizaci společného projektu sítě ESC Turismus, který poskytuje užitečné informace pro spotřebitele při cestování.

Řešené případy

ESC v ČR řešilo v roce 2007 celkem 404 případy. 190 podnětů se týkalo přeshraničních stížností. V 214 případech lidé chtěli radu, jak reklamovat výrobek koupený v zahraničí.

Přes 35% stížností směřovalo na letecké společnosti. Byly to např. všechny obdržené podněty z Kypru, Lotyšska, Litvy a Norska. Stížnosti z Polska směřovaly především na u nás zakoupenou výpočetní techniku a software. Podněty z Rakouska souvisely především s voláním na telefonní erotickou linku provozovanou českou společností ze Znojma a s následnou fakturací.

Téměř čtvrtina všech stížností vůči německým podnikatelům pocházela od nespokojených kupců ojetých aut. Plná třetina všech stížností na španělské podnikatele se týká timesharu a členství v tzv. holiday klubech, tj. pronájmu pobytů u moře na několik let dopředu.

Vybrané případy

Český spotřebitel si koupil motocykl v Německu a přesto, že jednoznačně uvedl, že motocykl vyváží z Německa do České republiky, byla mu k ceně nesprávně připočtena daň z přidané hodnoty, která se zjednodušeně řečeno u nových dopravních prostředků hradí až v zemi, kam je dopravní prostředek dovezen a kde je registrován. Vzhledem k této chybě prodejce spotřebitel musel zaplatit daň z přidané hodnoty dvakrát: nejen v Německu, ale i v České republice. Spotřebitel reklamoval tuto chybu u prodejce a u daňového úřadu, který pro Německo řeší případy, kdy plátcem daně je cizinec. Neuspěl ani u jednoho z nich. Z podnětu českého ESC intervenovalo německé Evropské spotřebitelské centru u prodejce, který nakonec spotřebiteli vrátil částku neoprávněně účtované daně.

Anglický spotřebitel, který žije v České republice a je tedy českým rezidentem, si objednal elektroniku přes Internet z Francie. Prodejce bohužel spletl adresu dodání a elektronika putovala několik měsíců tam a zpět mezi špatnou adresou a německým skladem. Vzhledem k tomu, že spotřebitel objednanou elektroniku skutečně potřeboval, musel si mezitím koupit jinou a vzhledem k podstatnému porušení smlouvy ze strany prodejce, spočívajícím v nedodání objednaného zboží, odstoupil od smlouvy. Přesto se prodejce k ničemu neměl. Až na základě intervence francouzského Evropského spotřebitelského centra prodejce vrátil spotřebiteli zaplacené peníze.

Komerční sdělení

Praktické

Populární na Dům financí