Nový typ podnikání v Česku. Klasické franšízy nahrazuje koncept systémového partnerství

Komerční sdělení

Možnost budování silné značky, neomezené rozhodování, funkční systém bez žádných poplatků. Tak lze charakterizovat nový koncept zvaný systémové partnerství, který se poprvé objevil v oblasti obuvnictví. Oproti klasické franšíze se podnikatelé již nemusí podřizovat jednotné koncepci a větší kontrole. Systémové partnerství, které je v Evropě zcela unikátní, navíc garantuje výjimečné obchodní výsledky s malým či žádným rizikem.

Ačkoliv je ve světě nainstalováno již 845 systémových ploch, v tuzemsku je forma systémového partnerství navázána jen s desítkami obchodníků. Podle odborníků se však poptávka po franšízové formě podnikání v Česku průběžně zvyšuje. Kromě toho, že vzrůstá povědomí o franšíze jako takové, největší roli hraje fakt, že se jedná o méně rizikové podnikání z hlediska zájmu potenciálních zákazníků. „Doba se navíc zrychluje a známá značka zvyšuje šanci na rychlejší podnikatelské úspěchy, což se mnohdy jeví jako lákavé,“ uvedla Pavla Břečková, místopředsedkyně představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. „Z charakteru podnikání vyplývá, že bude více vyhovovat lidem, kteří chtějí rychlejší tržní úspěch a nechtějí příliš riskovat. Podnikatelské partnerství je rovněž vhodné pro jedince, kteří nemají vlastní dostatečně silný nápad či podnikatelskou zkušenost,“ doplnila Břečková.

Koncept systémového partnerství v současnosti nabízí společnost Wortmann KG známá jako dodavatel značkové obuvi Tamaris. Podstatou systémového partnerství je podobně jako u franšízy obchodní model, při kterém maloobchodník získá kromě zboží i celý systém prodeje, jako je vybavení prodejny, instruktáž zaměstnanců či propagační materiály. Obchodník na oplátku obdrží pravidelnou podporu bezstarostného chodu prodejny. V rámci systémového partnerství může začít podnikat každý. „Po finanční a marketingové analýze spolupráce, kterou provádí skupina Wortmann KG, následuje kontrola bonity partnera. V souvislosti s tím dochází rovněž ke kontrole nákladů a analýze ziskovosti projektu,“ sdělila výhradní distributorka značky Tamaris v České republice Iva Macháčková. „Riziko neúspěchu této formy podnikání je díky tomu minimální,“ dodala Macháčková.

Spolupráce formou systémového partnerství nabízí podnikatelům i mnoho výhod. Nejen, že mají k dispozici funkční systém, díky němuž mohou vést obchod i s malými vstupními vědomostmi z obuvnické branže, neplatí navíc žádné franšízové poplatky. Kromě toho disponují i větší volností při rozhodování než klasický franšízant. V praxi to znamená, že systémový partner může podávat návrhy na lepší fungování celého obchodu. V tom je právě síla systémového partnerství. Zahrnuje myšlenky, nápady a postřehy stovek lidí spolutvůrců,“ vysvětlila Iva Macháčková ze společnosti Afeli, která je výhradní obchodní zástupce firmy Wortmann v České republice. „Cena systémových ploch se pak odvíjí od velikosti a rozsahu prodejen. Pohybuje se tedy od desítek do stovky tisíc korun,“ uzavřela Macháčková.

Komerční sdělení

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí