Mýtné příští rok přepravu zboží neprodraží, ministerstvo dopravy ustoupilo dopravcům

Komerční sdělení

Ministerstvo dopravy ČR ustoupilo od původního návrhu zdražování mýtného pro kamiony na příští rok. Ten počítal se zdražením mýta v průměru o 6,7 % pro vozidla splňující emisní třídu Euro 5 a o 5,2 % pro vozidla ostatních kategorií. Zvýšené náklady by přepravní společnosti byly nuceny adekvátně promítnout do výše mýtného příplatku k přepravě zboží. Zákazníci by si tak za přepravu museli připlatit.

Společnosti poskytující přepravní služby nebudou muset příští rok zvyšovat mýtné příplatky. Jejich navyšováním by musely kompenzovat rostoucí náklady na platbu mýtného v případě, že by vstoupil v platnost původní návrh ministerstva dopravy na zvyšování mýta pro kamiony. Podle něj by se v příštím roce zvýšily sazby mýtného o inflaci za poslední tři roky. Marže jsou v odvětví dopravy trvale na poměrně nízké úrovni, proto by přepravcům neumožnily absorbovat zvýšené náklady na mýto do vlastní režie.

„Firmy působící v dopravě se pochopitelně snaží o maximální efektivitu a hledání úspor v nákladech. Tato oblast je ale v současné době následkem krize vyčerpána. V případě zvýšení mýtného by tak nutně došlo i k navýšení ceny mýtného příplatku,“ uvedl Aleš Vykydal, provozní ředitel přepravní společnosti Geis Parcel CZ. „Naše společnost je proti zdražování mýtného. Přikláníme se k tomu, že je především třeba řádně vybírat stávající mýtné. To platí hlavně u výběru mýtného od zahraničních dopravců, které není prováděno dostatečně důsledně,“ doplnil Vykydal.

 Za nedůsledný výběr mýtného od zahraničních přepravců čelí stát kritice již delší dobu. Čeští dopravci v minulosti kritizovali Ředitelství silnic a dálnic za to, že vybíralo nedoplatky na mýtném pouze od tuzemských firem, a tím zahraniční dopravce zvýhodňovalo. V současnosti se ale situace pomalu zlepšuje. Ze zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu však vyplývá, že stát na výběru nedoplatků prodělává. Náklady na jejich vymáhání totiž převyšují vybranou částku. Získat další prostředky chce Ministerstvo dopravy ČR do budoucna například rozšiřováním mýta na silnice nižších tříd. Podle dopravců ale toto opatření nepřinese očekávané výsledky.

„Rozšiřování mýta na silnice nižších tříd je ekonomicky neobhajitelné. Toto mýtné by na sebe ani nevydělalo a muselo by být dotováno z výběru mýtného na dálnicích,“ upozornil na rizika navrhovaného kroku Martin Felix, mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA. „Regulační funkce takového mýta je navíc pouhou iluzí. To ostatně dokázalo navýšení mýtného v pátek odpoledne, které nákladní dopravu nijak neomezilo,“ doplnil Felix.

Podle sdružení ČESMAD by tak na tomto opatření profitoval pouze provozovatel mýtného systému. Tím je v současnosti firma Kapsch, smlouva s ní je ale podle zjištění NKÚ pro stát nevýhodná. Po skončení její platnosti v roce 2016 tak provoz systému pravděpodobně přejde na nového provozovatele.

O společnosti Geis

Skupina Geis má hlavní sídlo v německém Bad Neustadtu. Od svého založení v roce 1948 se neustále rozvíjí. Holding, který řídí přímo majitelé, je dnes globálním poskytovatelem komplexních logistických služeb. Zaměstnává kolem 4 150 lidí a v roce 2012 vygeneroval obrat 794,2 milionů EUR. Do holdingu patří společnosti v Německu, Švýcarsku, Lucembursku, Rakousku, Polsku, České republice a na Slovensku. Hlavní oblasti podnikání skupiny Geis jsou Road (balíkové/paletové/kusové/celovozové přepravy), Logistics (skladová logistika, výroba obalů) a Air+Sea (letecké a námořní přepravy, speciální projekty přeprav). V České republice patří do skupiny Geis firmy Geis CZ, s.r.o., Geis Parcel CZ, s.r.o., Geis CZ Air+Sea, s.r.o., a Spedition Feico, spol. s r.o. Na Slovensku je to Geis SK a Geis Parcel SK. Česko-slovenská část skupiny zaměstnává více než 1100 pracovníků na 29 pobočkách a specializovaných logistických pracovištích a v roce 2012 dosáhla obratu cca 3,5 miliard Kč.

O Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA

Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA je největší sdružení dopravců podnikajících ve vnitrostátní i mezinárodní nákladní a osobní dopravě v České republice. V současné době má téměř 2000 členů, kteří provozují cca 20000 vozidel. Posláním Sdružení je podporovat rozvoj a prosperitu silniční dopravy a prosazovat zájmy dopravců. Sdružení se zasazuje o dobré podmínky pro silniční dopravu a hájí zájmy svých členů v České republice i ve světě. ČESMAD BOHEMIA poskytuje autodopravcům komplexní služby umožňující podnikání v tomto oboru a pro své členy i dopravní veřejnost je informačním zdrojem, který monitoruje legislativní podmínky i aktuální situaci na evropských silnicích.

Komerční sdělení

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí