Povinné ručení většině řidičů zlevní

Komerční sdělení

foto: Dům financí

Řidiči, kteří v tomto roce nezpůsobí dopravní nehodu, budou vesměs platit příští rok za povinné ručení méně než letos. Uspoří tak několik desítek až stovek korun ročně. Pojišťovny totiž většinou zvyšovaly základní sazby méně, než kolik činí pětiprocentní bonus za jízdu bez nehody. Některé pojišťovny navíc klientům nabídly další mimořádný bonus. Vyplývá to z informací jednotlivých pojišťoven.

České pojišťovny příští rok za povinné ručení ušetří všichni řidiči, kteří nezpůsobili dopravní nehodu, řekla mluvčí pojišťovny Dagmar Koutská. Méně zaplatí i noví klienti, pokud s ČP uzavřou povinné ručení v roce 2008 po telefonu nebo přes internet. Mohou totiž uplatnit desetiprocentní slevu. ČP nabízí majitelům vozidel vedle pětiprocentního bonusu za letošní jízdu bez nehody také možnost připsat si další pětiprocentní bonus za tři roky bez nehody. Tohoto desetiprocentního zvýhodnění ceny pojistného může využít až 70 procent vlastníků vozidel a bonus za letošek získá asi 90 procent klientů ČP, dodala.

Sazby povinného ručení zveřejnily již také Kooperativa, Allianz, ČSOB Pojišťovna či Česká podnikatelská pojišťovna, u nichž zaplatí většina řidičů za povinné ručení na rok 2008 také méně peněz než za letošek. Umožní jim to též bonusy za jízdu bez nehody.

Více než tři čtvrtiny řidičů zaplatí za povinné ručení v příštím roce nižší pojistné než dosud, uvedl mluvčí Kooperativy Marek Vích. Přes negativní vývoj ve škodách, inflaci, rostoucí ceny náhradních dílů a práce v servisech a další faktorech, které ovlivňují základní sazby pojistného, zaplatí podle něj dobří řidiči o několik desítek či dokonce stovek korun méně než letos.

Další bonus přidala i Česká podnikatelská pojišťovna. Ta nabízí řidičům vedle tradičního bonusu za jízdu bez nehody další až 15procentní slevu. O ní může požádat každý řidič, který si sjedná smlouvu na dobu neurčitou. Extra bonus není určen jen pro zkušené řidiče, kteří jezdí několik let bez nehod, ale mohou jej využít i nováčci, kteří jezdí opatrně, řekl náměstek generálního ředitele ČPP Jakub Strnad. „Kdo si věří, že bude jezdit bez nehody, může požádat o extra bonus. Pokud ale během tří let způsobí nehodu, doplatí pojišťovně 15procentní pojistné,“ vysvětlil. ČPP stejně jako Allianz či ČSOB Pojišťovna rozlišují klienty i podle jiných kritérií, než je kubatura vozidla. Allianz tak bude i v příštím roce pokračovat v rozlišování povinného ručení podle věku a regionu bydliště vlastníka vozu a podle toho, zda jde o podnikatele nebo soukromou osobu. ČSOB Pojišťovna bude při stanovení ceny přihlížet ke stáří pojištěného vozidla a ke statistikám dopravních nehod v jednotlivých okresech. „Pojistné je tak možné stanovit spravedlivěji, více na míru konkrétního řidiče,“ podotkl generální ředitel pojišťovny Jeroen van Leeuwen.

Pojišťovny chtějí mezi své klienty přilákat především zodpovědné řidiče, kteří nezpůsobují dopravní nehody. Tomu také přizpůsobují své cenové strategie a nabízejí bonusy a zvýhodnění pro řidiče bez nehod, upozornil šéfredaktor serveru Investujeme.cz Petr Zámečník. Rostoucí objem vyplácených prostředků přinutil pojišťovny přistoupit k malusům, tj. znevýhodnit bourající řidiče, doplnil analytik serveru Finance.cz Lukáš Buřík.

Pojišťovny zveřejňují ceny povinného ručení v těchto dnech. Původně monopolní systém se přeměnil na povinné smluvní pojištění a také většina smluv je rozprostřena do celého roku. „Zhruba 30 procent motoristů se může do 19. listopadu rozmyslet, zda budou pokračovat od 1. 1. 2008 u své pojišťovny, nebo svoji současnou pojistku vypoví a přejdou k pojišťovně jiné,“ informoval Pavel Ronovský, jednatel společnosti Top-Pojištění.cz, jejíž internetový portál zveřejnil přehled všech sazeb povinného ručení pro rok 2008.

Nyní nabízí povinné ručení na českém trhu deset pojišťoven. V letošním roce zahájily prodej pojišťovny Direct a jako zatím poslední vstoupila na trh Dolnorakouská pojišťovna. Právě Dolnorakouská a Generali byly podle Ronovského jediné pojišťovny, které nezměnily sazby pro příští rok. Direct pojišťovna, která prodává pojištění pouze prostřednictvím telefonu, zvolila pro svoji podzimní kampaň taktiku kopírování sazeb ostatních pojišťoven s tím, že od základní sazby bez akčních slev zlevní o dvacet procent. „Není tedy nejlevnější na trhu, jak se mohou klienti na první pohled domnívat,“ poznamenal Ronovský.

Řidiči vozidel, kteří způsobí nehodu, se od října nemohou tak snadno vyhnout penalizaci od pojišťoven. Pojišťovny chtějí propojením databází informací o klientech povinného ručení zamezit přechodu vlastníků aut po nehodě k jiné pojišťovně. Dosud totiž někteří motoristé ve snaze vyhnout se tzv. malusu měnili pojišťovnu a nové pojišťovně zapírali, že měli nehodu.

Počet vozů pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel, takzvaného povinného ručení, stoupl v prvním pololetí o 174.000 na 5,841 milionu aut.

www.ct24.cz

Komerční sdělení

Praktické

Populární na Dům financí