Rada EU bude jednat o energeticko-klimatickém balíčku a normách CO2 pro osobní auta

Komerční sdělení

foto: freeimages, ilustrační fotografie

V Lucemburku se sejdou evropští ministři životního prostředí na zasedání Rady EU pro životní prostředí. Českou delegaci vede první náměstek ministra životního prostředí Jan Dusík. Mezi nejdůležitější body jednání patří opatření energeticko-klimatického balíčku související s rozšířením obchodování s emisemi skleníkových plynů, udržitelnou podporou biopaliv a geologickým ukládáním CO2.

Ostře sledovaná bude také diskuse ke stanovení emisních norem pro nové osobní automobily. „V této fázi jde o další výměnu názorů a hledání kompromisu na úrovni ministrů zejména o nejproblema­tičtějších bodech balíčku,“ říká Jan Dusík. „Definitivní schválení energeticko-klimatického balíčku v Radě chceme zvládnout během prvních tří měsíců našeho předsednictví, pokud se to nepovede dokonce dříve.“ Dvacet sedm ministrů bude v Lucemburku hovořit zejména o návrzích rozšíření systému obchodování s povolenkami emisí skleníkových plynů, o možnostech systému podzemního ukládání oxidu uhličitého (tzv. carbon capture and storage, CCS) a o další podpoře užívání energie z obnovitelných zdrojů, tak, aby mohl být splněn cíl států EU snížit emise skleníkových plynů o 20 % do roku 2020. Členské státy se například dosud neshodly na tom, jak budou povolenky mezi země alokovány a jakým způsobem se bude nakládat s výnosy z aukcí.

Rada EU také dlouhodobě pracuje na pravidlech využívání biopaliv (tzv. kritéria udržitelnosti biopaliv), která budou například ukládat používání pouze biopaliv produkujících minimálně o třetinu méně emisí než nafta nebo benzín a vyrobených z domácích nikoliv z dovážených surovin. „Česká republika podporuje závazný 10% podíl biopaliv v dopravě pouze za předpokladu, že budou splněna kritéria udržitelnosti produkce biopaliv a bude zajištěna komerční dostupnost biopaliv II. generace,“ řekl náměstek Dusík. V souvislosti s emisními normami pro osobní auta budou ministři mluvit zejména o způsobu jakým se budou normy vypočítávat, o termínu vstupu opatření v platnost a také o výši pokut za nedodržení. Česká republika bude prosazovat, aby finálním návrhem nebyla ohrožena konkurenceschopnost evropských výrobců automobilů a zároveň, aby byl návrh neutrální ke struktuře vozového parku vyráběného všemi producenty. Lucemburské zasedání je poslední radou ministrů životního prostředí, které předsedají Slovinci. Od 1. července se totiž vlády ujímá nové „trio“ členských států EU, mezi kterými je také Česká republika. Příští zasedání v Bruselu už tedy povede francouzský ministr životního prostředí Jean-Louis Borloo a jeho roli pak převezme v lednu 2009 Martin Bursík.

Zdroj: Úřad vlády ČR

Komerční sdělení

Praktické

Populární na Dům financí