Rada pro energetiku nalezla kompromis v unbundlingu

Komerční sdělení

foto: freeimages, ilustrační fotografie

V Lucemburku v pátek proběhlo zasedání Rady EU pro energetiku, na kterém se členské státy pokusily nalézt kompromisní řešení liberalizace evropského trhu s elektřinou. Jednání se vedla také o dalších opatřeních, která obsahuje tzv. třetí energetický balíček představený Evropskou komisí v září 2007. Problematice unbundlingu, tj. oddělení výroby elektrické energie od přenosové soustavy, se věnovala dopolední část zasedání. Jednání o unbundlingu pokračovalo na neformální rovině během společného oběda.

Českou republiku na Radě pro energetiku reprezentoval náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa. Ministr Martin Říman se zasedání nemohl zúčastnit kvůli obstrukcím opozičních poslanců, kteří ho odmítli vypárovat.

Během dosavadních jednání o směrnici o vnitřním trhu s elektřinou vykrystalizovaly tři varianty vlastnického unbundlingu. První varianta, která odpovídá původnímu návrhu Evropské komise, počítá se zavedením striktního vlastnického oddělení výroby elektrické energie od přenosové soustavy. Druhá varianta předpokládá vznik nezávislého systémového operátora (ISO), který by fungoval jako vlastnicky oddělená společnost provozující přenos energie na cizím majetku.

Na základě návrhu Francie a Německa připravila Evropská komise spolu se slovinským předsednictvím třetí variantu, tzv. ITO (nezávislý operátor přenosové sítě), kterou představila v květnu. Realizace této varianty by znamenala právní oddělení přenosové soustavy a produkce energie a posílení regulace. Česká republika se přiklonila ke třetí variantě ITO s tím, že přednesla výhrady proti některým bodům, které do návrhu Francie a Německa doplnila Evropská komise.

„Po osmihodinovém jednání se dnes slovinskému předsednictví a Evropské komisi podařilo najít obecný kompromis, který znamená pokrok pro schválení třetího energetického balíčku především v otázce unbundlingu. Všechny tři projednávané varianty budou považovány za legitimní a každý členský stát si bude moci zvolit tu, která nejlépe vyhovuje jeho specifickým podmínkám,“ uvedl po skončení pracovního oběda náměstek Tlapa.

„Na jednání Rady jsme podporovali variantu ITO, kterou pro nás představovala konstruktivní kompromis. Podobně jako některé další členské státy jsme ovšem zdůraznili, že je zapotřebí některé části návrhu ještě zvážit. Řešení, které Rada nakonec přijala, nám vyhovuje,“ dodal náměstek Tlapa.

Kompromisní varianta, které bylo dnes dosaženo, by měla usnadnit přístup nových hráčů na trh a zvýšit konkurenci. Z dlouhodobého hlediska může mít toto opatření dopad i na ceny energií. Konkurence na trhu totiž bude tlačit na pomalejší růst cen.

Nezávislý operátor přenosové soustavy bude od mateřské společnosti oddělen dokonaleji, než umožňuje stávající legislativa, ať už se jedná o oddělení vybavení, personálu, IT systémů či lokality nebo o zamezení přímého obousměrného přechodu managementu z nezávislého operátora do vertikálně integrované společnosti a naopak po dobu čtyř, respektive tří let. Bude—li tato úprava schválena, bude mít v České republice dopad především v sektoru plynárenství.

Pozitivním bodem balíčku je ustanovení agentury, která bude fungovat jako platforma pro spolupráci národních regulátorů v přeshraničních otázkách. V agentuře budou zastoupeni národní regulátoři. Evropská komise bude dohlížet pouze na rozpočet a administrativní otázky, nikoliv na samotnou evropskou regulaci. Nejedná se tedy o „evropského regulátora“, se kterým počítal původní návrh směrnice z podzimu 2007.

Národní regulátoři získají více pravomocí a povinností a bude posíleno jejich nezávislé postavení. Regulátor například získá pravomoc pokutovat nezávislého operátora nebo producentskou či dodavatelskou společnost v případě diskriminačního chování. Vedení regulačního úřadu bude odvolatelné pouze v případě porušení vnitrostátního prá­va.

Návrhem tzv. klauzule vůči třetím zemím dala Evropská komise najevo, že otázku energetické bezpečnosti vnímá a chce ji řešit.

Text směrnice obsahuje ustanovení, ze kterého vyplývá, že ČEZ a ČEPS budou i nadále posuzovány jako vlastnicky oddělené společnosti. V praxi to bude znamenat, že ČEPS a ČEZ budou muset být pod kontrolou dvou různých orgánů státní správy.

V odpolední části se zasedání Rady bude věnovat obecné diskusi o návrhu směrnice o obchodování s emisemi CO2. Hlavní část jednání se zaměří na problematické body směrnice o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů, především na zavedení systému převodu tzv. záruk původu. Tento systém má umožnit těm členským státům, které nenaplní závazný cíl podílu obnovitelných zdrojů, nakoupit garance původu od těch států, které stanovené cíle přesáhnou.

Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

Komerční sdělení

Praktické

Populární na Dům financí