Otevírací doba – banky by se mohly zlepšit, myslí si klienti

Komerční sdělení

V rámci ankety „Oznámkuj svoji banku“, která permanentně zkoumá na stránkách www.bankovnipo­platky.com názory lidí na základní parametry vztahu banky a klienta, jsme se tentokrát zaměřili na postoje lidí na otevírací dobu. Dotazník vyplnilo 4 468 respondentů. Po odečtení těch, kteří nevyplnili banku, kterou hodnotili či kraj, ve kterém mají svou pobočku a nebo nepoužili standardní škálu známek od 1 do 5, se průměrná známka tvořila z 4 376 řádně vyplněných formulářů. Téma otevírací doby je jedna z devíti otázek, na kterou respondenti odpovídali. Vedle čekací doby ji oznámkovali nejhůře.

Celková průměrná známka u všech bank činí 2,55. Zajímavé je, že v jednotlivých krajích hodnotili lidé otevírací dobu bank rozdílně. Rozdíl mezi kraji, kde banky mají podle klientů otevírací dobu nastavenu víceméně dobře a kde nevhodně, činil téměř půl známky. Nejlépe jsou na tom banky v Moravskoslezském kraji (2,357), na opačném pólu pak najdeme Středočeský kraj (2,796). Mezi kraje, kde respondenti hodnotili banky lépe patří Liberecký kraj (2,369) a Vysočina (2,419). Na druhé straně, podobně jako Středočeský kraj dopadly ještě Zlínský (2,776) a Olomoucký kraj (2,721). V tomto směru je výsledek Moravskoslezského kraje překvapením. Nejvíce respondentů bylo z Prahy (1202), naopak nejméně z Karlovarského kraje (93). Všechny údaje jsou v tabulce 1.

Tabulka 1

Kraj Průměr Počet respondentů
Praha 2,535 1202
--- --- ---
Jihomoravský kraj 2,556 496
Moravskoslezský kraj 2,357 493
Středočeský kraj 2,796 314
Ústecký kraj 2,614 293
Královéhradecký kraj 2,485 231
Olomoucký kraj 2,721 219
Jihočeský kraj 2,580 207
Zlínský kraj 2,776 192
Plzeňský kraj 2,562 185
Liberecký kraj 2,369 168
Pardubický kraj 2,494 166
Kraj Vysočina 2,419 117
Karlovarský kraj 2,505 93

Z pohledu bank je ovšem zajímavější, jak klienti oznámkovali otevírací dobu u jednotlivých bankovních ústavů. Pro banky to může sloužit jako zpětná vazba, jakkoliv jde o pocity klientů, o jejich vnímání reality, které se může od skutečnosti lišit. Z hlediska objektivity průzkumu a relevance výsledků, jsme průměrnou známku počítali u bank, které hodnotilo více než 100 respondentů (tabulka 2). U Raiffeisenbank a eBanky lidé hodnotili obě banky zvlášť. Při srovnání s hodnocením po krajích, jsou zde výsledky více rozptýleny. Mezi nejlépe hodnocenou – eBanka (1,572) a nejhůře hodnocenou bankou – ČS (2,893) je rozdíl 1,3 známky (tedy téměř 3× větší rozptyl než u hodnocení po krajích). Výsledek eBanky se od ostatních vymyká. Podle vyjádření respondentů může jít o to, že typičtí klienti této banky využívají v drtivé většině služeb přímého bankovnictví a pobočku navštíví jen výjimečně. To by vysvětlilo pozitivní hodnocení. Z ostatních bank je na tom nejlépe Poštovní spořitelna (2,105). Lidé evidentně ohodnotili lepší otevírací dobu na poštách, kde si klienti PS mohou vyřizovat svoje potřeby. Zvláště pikantní je srovnání mezi Českou spořitelnou a již zmiňovanou Poštovní spořitelnou, které bojují o stejnou cílovou skupinu retailových zákazníků. Rozdíl je téměř 0,8 známky ve prospěch PS. Ta před několika lety lákala bankovní klienty reklamními slogany o delší otevírací době právě před pobočkami ČS. Tehdy to byl jeden z mála přímých střetů dvou bank o klienty.

Tabulka 2

Banka Průměr Počet respondentů
Česká spořitelna 2,893 1448
--- --- ---
Komerční banka 2,631 753
ČSOB 2,659 642
GE Money Bank 2,530 519
eBanka 1,572 362
Poštovní spořitelna 2,105 316
Raiffeisenbank 2,127 118

Anketa „Oznámkuj svoji banku“ má tři základní tématické části – prostředí poboček, služby a informace. V každé části ankety jsou tři otázky, které se týkají daného tématu.

  • Zdroj: Patrik Nacher
  • www.bankovnipo­platky.com

Komerční sdělení

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí