Podnikatelé jsou v otázce budoucího vývoje svého byznysu optimisté

Komerční sdělení

Celkem 56 procent letošních krajských finalistů soutěží Vodafone Firma roku 2010 se domnívá, že další vývoj v jejich oboru podnikání bude příznivý nebo stabilní. Oproti tomu 18 procent podnikatelů očekává pokles tržeb a dalších 14 procent se připravuje na silnější konkurenci. Finalisté Zlaté stránky.cz Živnostník roku 2010 jsou ve svých očekáváních ještě optimističtější. Celkem 86 procent z nich věří, že se jejich podnikání bude v příštích letech rozvíjet a jen 2 procenta se dalšího vývoje obávají.

Způsobů, jak budou reagovat na budoucí vývoj, zmiňují firmy celou řadu. Nejčastěji se ale shodly na nutnosti rozšíření či inovací svých produktů (21 %). Naopak nemají v plánu nijak razantně měnit své ceny (2 %). Mezi další nejčastěji zmiňované chystané reakce ze strany firem patří snižování nákladů a investice do technologií (obě 14 %). Podle ředitele prodeje služeb a řešení firemním zákazníkům společnosti Vodafone Omara Farghaliho je ze strany malých a středních společností tento trend patrný již poslední dva roky. „Živnostníci a firmy se začali v době krize ještě více zajímat o efektivnější komunikační řešení. Důkazem toho je nárůst zákazníků komplexního řešení Vodafone OneNet, se kterým firmám optimalizujeme náklady na komunikaci,“ uvádí Farghali.

Zástupce druhého titulárního partnera soutěží, ředitel komunikace společnosti Mediatel Tomáš Gregořica, je přesvědčen, že investice nejen do technologií, ale i způsobu komunikace se zákazníky, v sobě skrývají značnou příležitost. „Zejména živnostníci zatím nevyužívají dostatečně marketingový potenciál webové prezentace,“ řekl Gregořica. „Zanalyzovali jsme webové stránky letošních účastníků soutěže Živnostník roku a zjistili jsme, že asi 64 procent českých živnostníků vůbec webové stránky nemá. A z těch, co je mají, jich asi 70 procent obsahuje chyby v optimalizaci webu pro vyhledávače (tzv. SEO), což má negativní dopad na vyhledatelnost uživatelem. Dobře zoptimalizované a především navrhnuté stránky přitom dokážou zajistit vysokou konverzi návštěvníků na zákazníky.“

Rozbor hospodářských dat finalistů Firmy roku za pět let existence této soutěže poměrně dobře odpovídá ekonomické situaci celého českého hospodářství. Do roku 2007 sledovaným firmám rostla rentabilita, ale poté nastal poměrně rychlý pokles. „Prakticky veškerá data ale ukazují, že náš vzorek firem je na tom po finanční stránce velmi dobře a to včetně schopnosti uhradit své krátkodobé závazky,“ řekl Michal Kaderka, specialista agentury Datank, která zodpovídá za zpracování dat soutěží. „Poslední dva roky klesá celková zadluženost těchto firem. Naopak podíl krátkodobých závazků v bilanci firem se zvyšuje, což může být odrazem nižší poptávky po provozním i investičním financování,“ shodl se Kaderka s Tomášem Hadžegou, Head of Sales Management – Corporate Banking Raiffeisenbank. „U firem se v mnoha případech objevil problém s cashflow, neboť se prodlužovaly doby splatnosti faktur. U dobře řízených firem zaznamenáváme návrat ziskovosti a objemů tržeb do hodnot před krizí. To platí zejména pro firmy orientované na export,“ domnívá se Hadžega.

Uvedené údaje vyplývají ze souhrnné analýzy dotazníků, které se připravují pro poroty podnikatelských soutěží Vodafone Firma roku 2010 a Zlaté stránky.cz Živnostník roku 2010 ve všech 14 krajích České republiky. Mezi finalisty byly nejvíce zastoupeny malé firmy (35 %) a mikro firmy (33 %), zatímco velké firmy byly zastoupeny z 8 procent,*

Vodafone Firma roku 2010 a Zlaté stránky.cz Živnostník roku 2010 mají za sebou letos všechna krajská kola. Všichni krajští vítězové postoupili do celorepublikového finále – o Živnostníkovi roku 2010 rozhodne veřejnost v SMS hlasování od 22. října do 21. listopadu a o Firmě roku 2010 celostátní porota. Slavnostní udělení nejprestižnějších podnikatelských titulů proběhne 2. prosince v Praze ve Slovanském domě a diváci jej budou moci sledovat v přímém přenosu na ČT24. Více informací o podnikatelských soutěžích naleznete na www.firmaroku.cz.

Komerční sdělení

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí