Více než polovina Evropanů považuje za samozřejmé, že si mohou koupit něco pro radost

Komerční sdělení

Společnost MasterCard®, jednička v inteligentních, pohodlných a bezpečných platbách, začala hodnotit tzv. Treat Index, který je prvním indexem měřícím zvyky spotřebitelských výdajů po celé Evropě v roce 2013. Podle výsledků průzkumu více než polovina Evropanů utratí za něco pro radost průměrně 51 euro minimálně jednou měsíčně.

MasterCard Treat Index odhalil, že až 59 % Evropanů bere za samozřejmé, že si mohou koupit něco pro radost. Této celoevropské studie se zúčastnilo více než 12 000 spotřebitelů z osmi zemí. Podle jejích výsledků si zákazníci koupí něco pro zpříjemnění nálady průměrně za 51 euro minimálně jednou měsíčně. Ipřes ekonomické problémy se Evropané nejsou ochotní vzdát svých malých potěšení. Více než jeden z pěti dotázaných přiznal, že stále utrácí peníze za drobnosti pro sebe, ačkoliv ví, že by měl šetřit.

Studie také odhalila, že důležitost tohoto sebeodměňování vytlačuje naši chuť obdarovávat druhé. Zatímco dva z pěti (40 %) dotázaných uvedli, že spíše koupí něco pro druhé než pro sebe, ukázalo se, že Evropané utratí průměrně o 5 euro méně za dárek pro přátele nebo rodinu. Jeden z deseti (10 %) také uvedl, že hlavním důvodem zakoupení něčeho pro radost pro druhého je fakt, že se o tento dárek dotyčný podělí, a tedy že i on sám z toho bude mít užitek – např. při koupi bonboniéry nebo lahve vína.

„Studie MasterCard Treat Index zjistila, že si lidé kupují tyto maličkosti ve snaze zlepšit si náladu. Ať už je to kvůli ekonomické situaci nebo dokonce změně ročního období, Evropané mají jasno v tom, že tyto odměny jsou důležité,“ řekla Jennifer Palmer, vedoucí oddělení European Consumer Credit & Charge společnosti MasterCard. „Průzkum zdůraznil, že tyto drobnosti jsou zásadní pro naši duševní pohodu. Více než třetina (36 %) dotázaných uvedla, že důvodem takového nákupu je snaha zvednout si náladu. Snaha povzbudit rodinu a přátele byla zdůrazňována jako jeden z hlavních důvodů pro koupi dárku pro ostatní (58 %).“

Evropský žebříček útraty za maličkosti vedou Němci. Ti utratí průměrně 72 euro za jeden takový nákup. Na druhém konci žebříčku jsou respondenti z Velké Británie, kteří nakupují opatrněji, v průměru si koupí něco pro radost za 32 euro. Čtvrtina z nich (25 %) navíc uvedla, že v nich takový nákup vyvolává pocity viny – to dělá z Britů nejprovinilejší nakupující v Evropě.

Napříč všemi zúčastněnými zeměmi lidé nejvíce utrácí za drobnosti jako např. jídla mimo domov nebo s sebou, čokolády, sladkosti a dorty. Mladší nakupující nejvíce utrácejí při větších a luxusnějších nákupech; skoro jedna třetina (29,7 %) od začátku recese utrácí více za dovolené, jídlo v restauraci, oblečení a doplňky. Ženy častěji utrácejí za oblečení, kabelky a boty (58 %), muži pak za DVD, CD nebo videohry (21 %). Pro srovnání, respondenti starší 55 let si stále kupují něco pro radost, ale 38 % z nich udává, že se jedná o drobnosti, na které se často nahlíží jako na nezbytnosti – jako např. káva a sýr.

O společnosti MasterCard

MasterCard (NYSE: MA), www.mastercard.com, jednička v inteligentních, pohodlných a bezpečných platbách, zajišťuje fungování nejrychlejší procesní sítě platebních transakcí na světě. Propojuje uživatele, finanční instituce, firmy, vlády a společnosti ve vice než 210 zemích a územích. Produkty a řešení MasterCard dělají každodenní obchodní aktivity – jako nakupování, cestování, řízení byznysu a financí – jednodušší, bezpečnější a efektivnější pro každého. Následujte nás na Twitteru @mastercardnews, diskutujte s námi na The Heart of Commerce Blog a odebírejte naše novinky.

Komerční sdělení

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí