Exportní konference aneb jak dobýt zahraniční trhy

Komerční sdělení

Hospodářská komora České republiky (HK ČR) ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR (MPO) zorganizovala Exportní konferenci, která byla vyvrcholením projektu sedmi regionálních Exportních seminářů – akcí na podporu českých firem a exportérů uskutečněných v měsících září a říjen letošního roku. Hlavním tématem konference byla implementace Exportní strategie ČR pro období 2012-2020, a její klíčové projekty společně s rozvojem podpory exportu ČR. Představeny byly i konkrétní výstupy z regionálních akcí na podporu exportu.

Exportní konferenci zahájil ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Kuba.

_„Exportní strategie není v žádném případě politickým dokumentem. Naopak jsme definovali _klíčové trhy pro české vývozce ve spolupráci s podnikatelskou sférou, a to na základě růstového potenciálu daných zemí a absorpčních schopností jejich trhů. Prioritní země představují zpravidla velké ekonomiky, trhy, na nichž v minulosti české firmy tradičně působily, a také trhy, na nichž svou přítomností zaostáváme za konkurencí. Zájmové země se pak vyznačují dynamikou růstu dovozu a také nadějným růstovým potenciálem pro české firmy. Země EU stále představují a stejně tak budou představovat nejdůležitější odbytiště českého exportu. V EU se tak chceme zaměřit na zachování stávajících pozic a jejich další rozvoj především ve prospěch malých a středních podniků. Exportní strategii jsem začal naplňovat okamžitě. Jen letos jsem s podnikateli pracovně navštívil sedm z dvanácti prioritních zemí, do ostatních chci jet se zástupci firem příští rok__,“ uvedl ministr Kuba.

Na vzniku Exportní strategie, která vytváří východiska pro český export na období 2012–2020, se významným způsobem podílela i Hospodářská komora České republiky. „Ekonomická prognóza pro roky 2013 a 2014 se pro EU a Českou republiku liší. Zatímco Evropa půjde do roku 2015 do inflace až pět procent, díky snaze zachránit Řecko, Itálii, Španělsko a bude muset řešit i Francii, Česká republika bude mít obrovskou výhodu. Díky tomu, že nejsme v eurozóně, se domnívám, že naše inflace se dostane na hranu jeden a půl procenta. Z tohoto důvodu musí vláda do světa říkat, jak moc jsme dobří. Pouze tehdy k nám budou zahraniční investoři ukládat své peníze, což se odrazí i na exportních příležitostech,“ řekl Petr Kužel, prezident HK ČR. Konkurenceschopnost je klíčovou v proexportní politice státu. „Strategie není jen o podpoře velkých exportních firem. Změna tkví především v podpoře středních podniků, které chceme podporovat ve vývozu do třetích zemí,“ dodal prezident Kužel. Hospodářská komora České republiky je společně s dalšími zástupci podnikatelské sféry členem Řídící rady, která je jednou z dalších nových mechanismů proexportní politiky. „Konečně mohou podnikatelé napřímo ovlivňovat nejrůznější rozhodnutí týkající se exportu. Kromě toho jsme zapojeni do selekce nových obchodních zastoupení v zahraničí na pozice, které vypisuje CzechTrade. Hledáme celkem 78 uchazečů,“ dodal prezident Kužel.

Nominovat nové obchodní zastoupení v zahraničí může nejen Hospodářská komora České republiky, ale i Svaz průmyslu a dopravy ČR, který se rovněž podílel na tvorbě nové proexportní strategie. „Exportní strategie se zaměřením na prioritní mimoevropské trhy bylo správné rozhodnutí. Od členů vlády potřebujeme však intenzívnější otevírání dveří v těchto prioritních a zájmových zemích. Export se neobejde bez stability ČEB a EGAP. Předpokládám proto, že bude dodržena maximální transparentnost výběru jejích šéfů a že už nebudeme svědky pokusů o snížení dotací do těchto institucí na podporu exportu,“ uvedl Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Na Exportní konferenci vystoupili rovněž zástupci agentury CzechTrade, Rozhodčího soudu při HK ČR a AK ČR a další vrcholní představitelé státní správy, zástupci podnikatelské veřejnosti a přední čeští odborníci, kteří zhodnotili stav českého exportu a především nastínili jeho další perspektivy.

Cílem projektu je informovat české podnikatele o možnostech vývozu do zahraničí, zvýšit konkurenceschopnost malých a středních firem a podpořit je v jejich úsilí o uplatnění na zahraničních trzích, dále přispět k teritoriální i oborové diverzifikaci tuzemského vývozu a zvýšit podíl exportu s vyšší přidanou hodnotou. Pokud se nepodaří podpořit české firmy v jejich snaze o diverzifikaci teritoriálního portfolia, způsobí to vážné potíže exportního výkonu celé české ekonomiky.

Komerční sdělení

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí