Lidé reklamují výběry z bankomatu, které provedl příbuzný
Komerční sdělení
Lidé si své kreditní karty nechrání. Nosí PIN napsaný na kartě v peněžence, kartu nechávají bez dozoru nebo s ní platí na rizikových serverech. Úvěrová společnost Home Credit, která kreditní karty vydává, loni odhalila 39 případů zneužití, což je o 11 více než v roce 2009. Jejich celková hodnota byla bezmála 300 tisíc korun. Nejčastěji se prokázalo, že kartu použil někdo z rodiny.
„Klienti nejčastěji reklamují výběry z bankomatu, loni to bylo 30 případů. Ve všech byl ale zadán správný PIN, proto jsme stížnosti zamítli. Je povinností každého majitele karty nosit PIN odděleně a nikomu ho neříkat,“ upozorňuje Aleš Nejezchleb, vedoucí kartového centra Home Creditu. Lidé nosí často PIN zasunutý přímo v pouzdru karty a pokud jim někdo sebere peněženku, jsou pro něj peníze z karty snadnou kořistí. „Stále častěji se setkáváme s případy, kdy klient protestuje, že kartu nepoužil. Posléze se však ukáže, že si kartu půjčil někdo z rodiny,“ doplňuje Nejezchleb.
Skimming, neboli zkopírování údajů z magnetického proužku a následné padělání karty, odhalil Home Credit v roce 2010 dvakrát. Podvodníci byli úspěšní pouze v případě klienta, který předložil kartu jako zástavu v hotelu. Tam ji pravděpodobně někdo naskimmoval a padělkem zaplatil ve Spojených státech. Protože klient neporušil podmínky pro užívání karty a nemohl zneužití zabránit, škodu mu Home Credit uhradil.
Pro sledování podezřelých transakcí Home Credit využívá speciální program Fraud monitoring. Ten se vyplatil u druhého případu pokusu o skimming. Karta okopírovaná v pražském bankomatu o pár hodin později peníze v Austrálii nevydala. „Přišlo nám podezřelé, že by se majitelka stačila tak rychle přesunout. Snažili jsme se ji zastihnout na telefonu, který ale nebrala. Z bezpečnostních důvodů jsme přece jen kartu zablokovali,“ uvádí Kateřina Bednářová z kartového centra Home Creditu. O pár měsíců později policie skutečně dostihla muže, u kterého našla velké množství čísel kreditních karet, mezi nimiž byla i karta této klientky.
Z více než třinácti tisíc plateb kartou na internetu se klienti ohradili proti třem. V prvním případě přiznal vinu majitel internetového obchodu, který peníze klientovi vrátil. Další reklamace šla na vrub Home Creditu, protože klient platil kartou na zabezpečeném serveru a u třetí klientky se zjistilo, že kartou uhradil 1200 korun syn.
Program Fraud monitoring preventivně sleduje veškeré platby, které mohou být rizikové. Jde například o internetové sázení, casina nebo některé zahraniční transakce. Loni takto Home Credit získat přes 26 tisíc upozornění na podezřelou transakci. Přesto doporučujeme používat tyto zásady:
- Nikomu neříkejte PIN Vaší karty, ani příbuzným,
- Údaje o kartě neposílejte nikomu emailem, ani je nediktujte do telefonu
- Kartu nikomu nepůjčujte
- Pokud kartou platíte v obchodě nebo restauraci, mějte ji neustále na očích
- Nenoste opsaný PIN kód v peněžence nebo kabelce společně s kartou
- Kartou plaťte jen na důvěryhodných internetových serverech zabezpečených 3D Secure
- Při zadávání PIN kódu v bankomatu nebo u pokladny zakryjte číselník tělem i rukou
- Pokud kartu ztratíte, okamžitě ji zablokujte, tato služba je zdarma
Komerční sdělení