Platební karty se dají zneužít, myslete na to

Komerční sdělení

Čtvrtina veškeré hospodářské kriminality v ČR připadá na neoprávněné držení platební karty, škody z této trestné činnosti každým rokem několikanásobně rostou, v roce 2009 se oproti roku 2008 více než zdesetinásobily a tento trend podle ministerstva vnitra pokračuje i letos.

Evropská legislativa pro ochranu držitelů platebních karet

S růstem obliby využívání platebních karet roste také kriminalita s nimi spojená. Proto existují pravidla a zákony, které nepříjemným situacím pomáhají předcházet. V souladu s evropským právem implementovala ČR do svého právního řádu zákon o platebním styku, ve kterém jsou mimo jiné stanovena pravidla odpovědnosti za provedení neautorizovaných transakcí. Pokud držitel karty neporuší žádnou ze svých povinností, činí maximální limit pro ztrátu z neautorizované transakce, kterou nese držitel karty, 150 EUR, tedy přibližně 3800 korun. Škody překračující tuto výši jdou na vrub pojišťovny nebo banky. Některé banky však hradí i neoprávněné transakce v hodnotě nižší než 150 EUR. Práva a povinnosti držitele platební karty jsou obvykle upraveny v obchodních podmínkách pro vydávání a používání debetních/kre­ditních karet.

Co to vlastně znamená? Pokud by se stalo, že s vaší kartou někdo cizí zaplatí v obchodě nebo na internetu před tím, než ji zablokujete, část škody vám zaplatí banka. Vy budete muset hradit škodu jen do výše 150 eur (cca 3 800 korun), zbytek ukradených peněz vám banka vrátí. V případě, že by banka nezablokovala kartu, když jste nahlásili její ztrátu, zaplatí vám celou škodu. Žádné náhrady se však nedočkáte, když se dopustíte hrubé nedbalosti. Tím se myslí, že budete nosit PIN ke kartě uložený v peněžence nebo dokonce napsaný na kartě. Dalším příkladem hrubé nedbalosti může být např. sdělování PIN třetím osobám.

Volejte hned

Klíčovým okamžikem pro blokaci karty a náhradu škod je nahlášení ztráty nebo odcizení karty. Škody z neoprávněného užití karet jsou totiž kryty od začátku dne, kdy událost nahlásíte. Za transakce provedené po blokaci karty nese odpovědnost banka. Některé banky odmítají odpovědnost za transakce s využitím PINu, jiné jsou velkorysejší a kryjí i ty. Proto volejte hned, jak ztrátu či odcizení karty zjistíte, k tomu určené telefonní linky bank fungují nepřetržitě. Blokace karty a telefonní hovor z ČR jsou zdarma.

Příklad ztráty karty VISA Classic vydané Raiffeisenbankou:

Pan K. nahlásil na nonstop telefonní linku odcizení karty v úterý ve tři hodiny odpoledne. Karta mu byla okamžitě zablokována. Od okamžiku blokace přebírá odpovědnost za případné zneužití karty banka, a to i za transakce, při nichž byl použit PIN. To znamená, že pokud někdo kartu neoprávněně použije, uhradí banka panu K. vzniklou škodu. Ztráty vzniklé v úterý od půlnoci do 15 hodin kryje pojišťovna, což znamená, že pan K. má zajištěné i ztráty vzniklé během dne před blokací.

Co dělat v případě ztráty nebo odcizení karty

Zablokování

  • Událost co nejdříve oznamte na nonstop telefonní linku. Její číslo mějte poznamenané nejen v mobilu, ale i v diáři nebo zápisníčku. Někdy platí různá čísla pro ČR a pro svět.
  • Operátor s vámi bude hovořit česky a zeptá se vás na jméno a číslo karty. Je pravděpodobné, že číslo ztracené karty nebudete vědět, pak se vás zeptá na další údaje umožňující vaši správnou identifikaci.

Pro proplacení neoprávněných transakcí je třeba dodat pojišťovně spolupracující s vaší bankou následující doklady:

  • Vyplněný formulář pro hlášení škody
  • Pokud jste kartu ztratili nebo vám byla odcizena v ČR, budete potřebovat kopii dokladu od Policie ČR (oznámení ztráty či odcizení karty nebo trestní oznámení v případě zneužití karty)
  • Pokud k pojistné události došlo v zahraničí a nemáte možnost nahlásit ji telefonicky, můžete ztrátu hlásit i na všech pobočkách jakékoli členské banky karetních asociací Visa nebo MasterCard. Specialisté z Raiffeisenbanky doporučují i oznámení na policii.
  • Kopii výpisu z účtu s vyznačením neoprávněných transakcí

S kartou lze pojistit i mobil nebo klíče

Pokud se vám limity finančního krytí a jeho časová období v základní variantě pojištění zdají příliš nízké, nebo pokud chcete být pojištěni i pro další nepříjemné situace, můžete si vybrat z různých připojištění. Každá banka nabízí jiné spektrum a jiný rozsah připojištění. „Jedná se například o pojištění odcizení hotovosti vybrané z bankomatu nebo na přepážce, zneužití mobilního telefonu odcizeného společně s vaší platební kartou nebo krytí výdajů spojených s náhradou klíčů a osobních dokladů, které vám budou odcizeny spolu s kartou. Důležité rovněž je, zda pojištění kryje ztráty způsobené podvodnými nákupy na internetu,“ uvádí Štěpánka Lencová z Raiffeisenbanky.

Komerční sdělení

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí