Tipy na nákup akcií od profesor ekonomiky a manažera úspěšných hedge fondů
štítky Investice Spoření čtení na 5 minut
Manager úspěšných hedgeových fondů a profesor ekonomiky na několika vysokých školách ve Spojených státech, John Griffin, se zamýšlí, jaké akcie by jsme měli v následujícím období zařadit jejich do svých portfolií. John Griffin začal svou kariéru jako finanční analytik v Morgan Stanley Banking Group, následně přešel do Tiger Management, kde se stal roku 1993 prezidentem. Griffin je mimo jiné i speciálním profesorem Virginské univerzitě a univerzitě Columbia Business. Také se stal prezidentem Blue Ridge Capital, který sám založil roku 1996 a zaobírá se investičním poradenstvím.
Griffinovi historické úspěchy jsou chvílemi až neuvěřitelné. Jako ředitel hedgeových fondů dosahoval nepopiratelných úspěchů a to i v letech, kdy si většina investorů hledala díry v kapsách u bankovních účtů. Za rok 2007 instituce, které ovládal vydělaly v průměru 65%, vydělal 625 000 000 dolarů. Za rok 2005 to bylo 175 000 000 dolarů. Za rok 2008 ztratil Blue Ridge Capital jen asi 8%. Zajímavé a kontroverzní číslo však přichází za rok 2009, kde tento samý fond vydělal pouze 7,7%, což po nárůstech na závěr uvedeného roku je trochu kontroverzní výnos, avšak již při pohledu na předchozí tříletou kalkulaci od roku 2006 je průměrný tříletý výnos těchto institucí 17,83%, což již při pohledu na situaci tohoto období budí nemalý respekt. Nicméně teď již konečně k záměrům, které realizuje v tomto období, jelikož jsou to ty, které nás zajímají nejvíce:
Google (GOOG) – Google dokázal za poslední období rozšířit opět svůj záběr a začíná se pomalu prosazovat i na trzích, které mu byly v minulých letech až skoro zapovězeny. Zůstává nadále dominantní společností v zemích EU, Spojených státech, VB, Thajsku, Indii, Malajsii, Singapuru, Austrálii a Novém Zélandu. Dále drží a neustále navyšuje významné podíly na trzích v Japonsku, Tchaj-wanu, Číně a Hong Kongu. Jeho konkurenti mají spíše regionální dosah a pokud se zaměříme na asi nejsilnějšího konkurenta na globálním poli (Yahoo – YHOO), tak dostaneme možná tak společnost, která v současné době čelí peněžním problémům, které by se mohly v cenách jeho akcií projevit již v následujících kvartálech. V Evropě a USA je jeho pozice pro následující období naprosto nezlomná a díky rozsahu svých služeb se dá očekávat následný přesun nemalé části uživatelů sociálních sítí právě pod jeho nově otevřený Google+, nebo již dominující YouTube a z toho samozřejmě mohou plynout i nové výdělky, které jsou na ně napojené.
NGR Energy (NRG) – Jedná se o velkoobchodní společnost zaměřenou na výrobu, vývoj a provoz zařízení vyrábějících elektrickou energii. Dále pak ve své náplni má i obchod s pohonnými hmotami a dopravní služby. Těží také z dodávek elektrické energie a dalších energetických služeb maloobchodním odběratelům jak v USA, tak do zahraničí. V nedávné době zvedla doporučení na tuto společnost i Deutsche Bank a to na „nákup“. Stalo se tak s vidinou stabilizace cen plynu a vizí, že tato komodita již pomalu nachází své dno a může na základě různých dotací, které budou platné od roku 2014, začít pomalu nabírat na ceně. Celkově v porovnání s hodnotou společnosti a ziskovosti se její akcie obchodují v té nejlevnější oblasti širšího indexu S&P.
Blackrock (BLK) – Blackrock je jednou z největších společností v USA v oblasti investičního managementu. Nabízí své služby jak u řízení rizikového kapitálu, tak i investiční příležitosti s pevnými výnosy, to převážně pro velké institucionální investory. Obrovské množství ETF, ketré obhospodařovává a emituje na trzích již rozhodně nejsou zanedbatelným podílem z veškerých prostředků, které vůbec americkými trhy prochází. Tento segment narostl za posledních deset let rámcově o 30% každým rokem. Za rok 2011 prošel přes tyto instrumenty 1bil. dolarů. Firma je v současné době největším správcem aktiv na světě, disponuje více než 3500000000000 dolary. Má velmi rozmanité portfolio služeb a instrumentů, ze kterých si mohou investoři vybrat a tato fakta jí dávají výraznou výhodu nad konkurencí. Pokud jde o současné ocenění jejích akcií, tak se společnost obchoduje pouze na 1,4 násobku účetní hodnoty a čtyřnásobku ročního zisku. Je však důležité při zařazení do portfolia důsledně kontrolovat vývoj těchto faktorů pro následující období a důkladně je porovnávat se zbytkem sektoru.
Monsanto (MON) – Jedná se o světovou jedničku v prodeji zemědělských produktů jak v USA, tak do zahraničí. Producent kukuřice, sójových bobů, bavlny a zeleniny s ovocem sídlí v Missouri. Celou škálu těchto produktů doplňuje o hnojiva potřebná k pěstování těchto produktů, ale také i např. okrasných trávníků, především na těchto substrátech se v poslední době výrazně zvedly tržby společnosti. Po vykázání posledních hospodářských výsledků okamžitě Deutsche Bank zvýšila cílovou cenu z 85 dolarů na 90. Monsanto díky tomu, že dokáže pravidelně držet silný cyklus zemědělské výroby, mívá pravidelně silné právě druhé období roku, což by se mohlo projevit právě na hospodářských výsledcích za druhý kvartál roku 2012. Cena akcií je na 3,8násobku účetní hodnoty firmy a při zařazení do portfolia je nutné tento fakt zohlednit a důsledně kontrolovat, stejně tak mít poddohledem, zda se vývoj na ceně jejích akcií rychle nevymyká celém segmentu.
Polo Ralph Lauren (RL) – Společnost se sídlem v New Yorku se zaměřuje na prodej širokého sortimentu výrobků od oblečení po kosmetiku. Spadají pod ní značky jako Polo, Ralph Lauren Purple Label, Ralph Lauren Collection, Black Label, Blue Label, Lauren, RRL, Rugby, atd. Zaobírá se jak maloobchodem (48% z celkových příjmů) tak velkoobchodem (49% z příjmů), ale také licencováním značek (3% z příjmů). V současné době je hlavním cílem firmy nabourání trhů v Asii, především v Číně, Jižní Korei a Indii. Po posledních HV a výhledu na další období zvedli např. v Argus cílovou cenu na 202 dolarů s doporučením k nákupu. Cena akcií je v současné době na 4,6násobku oproti účetní hodnotě. Poměr ceny vůči ržbám je na 2,5násobku. Stejně tak jako u předchozích firem je nutné tyto údaje mít pod dohledem a pečlivě je porovnávat jak vůči vlastním hodnotám společnosti, tak vůči celému segmentu.