Podnikatelská nálada MSP v rámci EU klesá

Komerční sdělení

Celoevropské výsledky průzkumu podnikatelské nálady MSP „Barometr malých a středních podniků podzim 2012“ ukazují, že podnikatelská nálada MSP v rámci EU klesá a malé a střední podniky tak opět ohrožuje recese.

Průzkum Barometr MSP realizuje dvakrát ročně Evropské sdružení malých a středních podniků a řemeslníků (UEAPME). Podklady pro tento průzkum za Českou republiku zajišťuje Hospodářská komora České republiky a to na základě průzkumu realizovaného mezi svými členy.

Podrobnější celoevropské výsledky šetření ukazují, že nejistota, která převládala v posledních průzkumech, se nyní postupně obrací v pesimismus. Index podnikatelské nálady, který je hlavním souhrnným ukazatelem tohoto průzkumu, poklesl ze 70,5 na 67,5 a poprvé za poslední dva roky se dostal pod hranici 70 bodů, která je v metodice průzkumu považována za práh pro neutrální podnikatelské prostředí.

V rámci jednotlivých zemí EU pak existují poměrně velké rozdíly a země jako Portugalsko, Irsko, Itálie, Řecko a Španělsko vykazují daleko horší výsledky než ostatní členské země. Výrazný rozdíl je také mezi zeměmi eurozóny, kde byl naměřen dílčí index podnikatelské nálady 66 bodů, a zeměmi mimo eurozónu, kde je tento dílčí index 70,6 bodu.

Pokles kladných odpovědí byl oproti předchozímu průzkumu, realizovaném v únoru letošního roku, zaznamenán u všech měřených ukazatelů. U ukazatele obratu a zakázek byl dokonce zaznamenán dvouciferný rozdíl mezi pozitivními a negativními odpověďmi. Nejvíce zasaženou skupinou se pak v současné době zdají být mikropodniky (podniky s 0-9 zaměstnanci), u kterých byl zaznamenány negativní výsledky především u ukazatele obratu, což je důkazem klesající agregátní domácí poptávky, která je typickým jevem pro řadu zemí včetně ČR, způsobeným úspornými opatřeními a konsolidační politikou.

Z dílčích výsledků za Českou republiku, které Hospodářská komora České republiky publikovala v tiskové zprávě dne 28. 8. 2012, vyplývá, že svůj celkový vývoj za poslední období hodnotily české podniky rovněž poměrně negativně (negativní hodnocení uvedlo 37,6 % podniků, pozitivní pak 22,2 % podnikatelů, což je o více než 10 procentních bodů horší výsledek než při průzkumu realizovaném v lednu roku 2012). Poměrně optimistické výsledky však přinesly ukazatele hodnocení celkového očekávaného vývoje, kde se podíl kladných odpovědí oproti minulému průzkumu zvýšil z předchozích 16,1 % na nynějších 26,8 %. Podíl negativních odpovědí se pak snížil z 36,3 % podniků na 25,7 %, což představuje poměrně optimistický výsledek.

Co se týče indexu podnikatelské nálady počítaného metodikou UEAPME, dosahuje tento index za ČR u výsledků z posledního průzkumu ze srpna 2012 výše 68,4 bodů, a je ve stejné výši jako v předchozím průzkumu z února letošního roku. V porovnání se souhrnným výsledkem za všechny evropské země je pak údaj za ČR přibližně o jeden bod vyšší, což je také vcelku pozitivní.

Business Climate Index podle metodiky UEAPME
Hodnocení/období IX. 08 II. 09 IX. 09 II. 10 IX. 10 II. 11 IX. 11 II.12 VIII.12
Index UEAPME 69,2 55,1 59,3 64,7 65,5 72,1 70,8 70,8 67,5
Index ČR 85,2 49,3 57,3 62,7 71,8 72,3 73,9 68,4 68,4
Zdroj: průzkum Barometr HK ČR, Barometr UEAPME

Souhrnné výsledky průzkumu za všechny evropské země jsou k dispozici na stránkách Evropské asociace řemesel, malých a středních podniků (UEAPME):

http://www.ueapme.com/IMG/pdf/Barometer\_2012H2\_final.pdf

Hospodářská komora České republiky zastupuje podnikatelskou veřejnost na základě zákona č. 301/1992 Sb. o Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Hlavním posláním Hospodářské komory ČR je vytvářet příležitosti pro podnikání, prosazovat a podporovat opatření, která přispívají k rozvoji podnikání v ČR a tím i k celkové ekonomické stabilitě státu. Hospodářská komora České republiky je povinným připomínkovým místem podnikatelské legislativy a chrání zájmy svých členů sdružujících se prostřednictvím sítě regionálních komor a začleněných živnostenských společenstev. HK ČR sdružuje téměř 14 000 členů (fyzických i právnických osob podnikajících v ČR) organizovaných v 65 regionálních komorách a 83 oborových asociacích HK ČR. Více na www.komora.cz

Komerční sdělení

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí