Dovolená spojená s pracovními schůzkami – nejčastější chyby při uplatňování daňových nákladů

Komerční sdělení

PRAHA, 17. srpna 2010 – Mnoho tuzemských podnikatelů si dovolenou v tuzemsku často spojuje s pracovními schůzkami s partnery působícími mimo jejich domovský region, s návštěvami poboček či sháněním materiálů pro firmu. Jak ale v rámci dovolené zohlednit pracovní náklady – například na stravování, ubytování, cestovní výdaje a podobně? Obecně lze říci, že výdaje, které mají být uznány, se musí doložit řádnými daňovými doklady, které splňují veškeré náležitosti, jež má daňový doklad obsahovat. Všechny doklady také musí mít souvislost s dosažením, zajištěním a udržením příjmů.

„Obvykle není možné snažit se uplatnit lístky z akvaparku nebo účty za zmrzlinu. Pokud ale bude například cesta do zahraničí spojena s pracovními povinnostmi, dají se pak uplatnit veškeré náklady na cestu, nocleh, popřípadě další náklady spojené s pracovní cestou. Tyto náklady je pak samozřejmě potřeba řádně doložit – a pro finanční úřad i zdůvodnit,“ uvedl Miroslav Severa, obchodní ředitel společnosti ZADA.

Mezi nejčastější chyby při uplatnění pracovních nákladů během dovolené patří zařazení účtenky za ubytování celé rodiny do nákladů firmy. Zvlášť provokativní je takový postup v případě, že živnostník nemá zaměstnance. Finanční úřady nebývají ochotné akceptovat ani služební cesty během prázdnin či jarních prázdnin v případě, že jiné služební cesty během roku nevzniknou. Obdobné je to i v případě víkendových služebních cest, pokud z podstaty podnikání vyplývá pevná pracovní doba.

„Troufám si tvrdit, že v případě daňové kontroly budou tehdy, pokud je řekněme dovolená spojena s pracovní cestou, ze strany pracovníků finančního úřadu vždy vznášeny pochybnosti. Ono buďto jsem na dovolené, nebo v práci. Nechci tím říci, že takovýto případ nemůže nastat. Nicméně pokud nastane, je potřeba postupovat velmi pečlivě a prokázat, že vynaložené náklady v nejbližším období vedly ke zvýšení příjmů – například novou fakturací. Vždy doporučujeme našim klientům vytvořit interní doklad, kde zdůvodním a vysvětlím podnikatelský záměr s cestou spojený – rozsahem stačí záměr vysvětlit v dokumentu formátu A4,“ řekl Severa.

Obdobně pečlivě musí podnikatel postupovat i v případě zaúčtování nákladů na občerstvení. Pokud je mezi položkami na účtence například i větší množství alkoholu či nákup cigaret, není moudré zahrnout takový doklad do daňových nákladů. Nákup cigaret k udržení a zvýšení příjmů povede jen obtížně.

„Velmi podezřelé jsou i služební cesty, které rozhodně nesouvisejí s místem podnikání. Pokud podnikatel či živnostník podniká například ve středních Čechách, je služební cesta do jižních Čech či na jižní Moravu obtížně zdůvodnitelná. Zvlášť pokud proběhne v době letních či jarních prázdnin, na jižní Moravu pak například v době burčáku,“ uzavřel Miroslav Severa, obchodní ředitel společnosti ZADA.

Odborníci nejen z daňového sektoru se shodují na tom, že Češi mají většinou nízké právní povědomí, a je tak pro ně důležité, aby v právních nebo i finančních věcech řešili situace s odborníkem – právníkem, daňovým poradcem. „Z vlastní zkušenosti vím, že Češi obecně mají velmi nízké právní povědomí. Může se pak stát, že musí třeba zaplatit víc, než je nutné, nebo nedostanou to, co by si po právu zasloužili. A nemusí se jednat jen o právní spory, výpovědi, obchodní jednání, ale týká se to i daňových kontrol. Vždycky všem radím, aby požádali o pomoc odborníka dříve, než je pozdě. A je vlastně jedno, o jakou kauzu se jedná,“ doplnil Martin Grubner, advokát a majitel advokátní kanceláře Grubner Legal.

Komerční sdělení

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí