Čisté výnosy z poplatků a provizí 2010 – bankám jsme platili v průměru 1216 Kč za vteřinu

Komerční sdělení

Čisté výnosy z bankovních provizí v roce 2010 stouply v meziročním srovnání o 5,2 procenta na 38,3 miliardy Kč. To představuje v průměru přes 105 milionů Kč za den a 1216 Kč za vteřinu, oproti 1156 Kč za vteřinu roku 2009.

Čisté výnosy z poplatků a provizí generuje rozdíl mezi hrubými výnosy z poplatků a provizí a náklady na poplatky a provize. Jde tedy o jakýsi „poplatkový zisk“ (uvozovky jsou nutné – toto označení totiž není korektní, přesto bývá vcelku často používáno). Po výnosech z úrokových operací (rozdíl mezi úroky z úvěrů a úroky z vkladů) jsou poplatkové výnosy druhým nejdůležitějším výnosem bank, který pomáhá pokrýt provozní náklady a často bývá jazýčkem na vahách v otázce profitability jednotlivých bankovních produktů. „Poplatky tvoří, a v nejbližších letech se to evidentně nezmění, základní stavební kámen výnosů bank v ČR. Otázkou je míra toho, co bankovní klient u nás ještě snese. Zatím to vypadá, že dost. Nicméně nástupem další generace, která již ovládá svůj účet přes internetbanking, tedy levnějším kanálem, musejí výnosy z poplatků logicky klesat“, říká Patrik Nacher, majitel serveru bankovnipoplat­ky.com.

A jak si tedy vedly tuzemské banky v roce 2010? Nejvíce na poplatcích vydělala Česká spořitelna, jež má největší klientskou základnu, a to 12,167 mld. Kč. V průměru tak její čisté výnosy z poplatků a provizí činily 386 Kč za vteřinu. Na druhém místě se v poplatkovém žebříčku umístila Komerční banka (255 Kč za vteřinu), třetí byla Československá obchodní banka s čistými poplatkovými výnosy 173 Kč za vteřinu. Ta je zároveň jedinou bankou, u které došlo v ukazateli čistých výnosů z poplatků a provizí k meziročnímu poklesu. GE Money Bank, jež se v minulém roce umístila na čtvrtém místě (2009: 3,188 mld. Kč, tj. 101 Kč za vteřinu) zveřejní výsledky za rok 2010 až v pondělí 2. května.

Je ale nutné uvědomit si, že ne všechny čisté poplatkové výnosy bankám plynou z retailového bankovnictví, tedy ze zpoplatnění bankovních služeb pro běžné klienty – fyzické osoby. „Velmi podstatnou část poplatkových výnosů banky vybírají za služby pro korporátní klienty. Ti mají mnohdy ještě méně možností, jak substituovat produkty u levnějších bank, protože nabídka není tak široká,“ upozorňuje analytik Aleš Rod. Zatížení nás – běžných klientů – tak může být mnohem nižší, než naznačují hospodářské výsledky banky. Například u UniCredit Bank přes 70 procent čistých výnosů z poplatků a provizí (celkem 2,634 mld. Kč za rok 2010) činí výnosy z firemní (korporátní) divize, od retailových klientů plyne cca 20 procent poplatků.

Komerční sdělení

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí