Potřebujeme všechny odběratele?

čtení na 3 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Pro všechny firmy i OSVČ platí, že čím vyšší příjmy, tím lépe. To však nutně neznamená, že k vyšším příjmům za prodané výrobky, zboží nebo služby, je zapotřebí co nejvíce zákazníků. O zákazníky je potřeba se dobře starat, individuální přístup je nutností, ale vše má své hranice.

K dlouhodobému úspěchu na trhu je pro všechny společnosti i OSVČ potřeba neustále zákazníky přesvědčovat, že právě naše zboží nebo služby jsou pro něj nejlepším řešením. K odběratelům je potřeba přistupovat individuálně, aby byli co nejvíce spokojení. Dlouhodobá spolupráce je nesmírně přínosná pro obě strany.

Analýza zákazníků se vyplatí

Úspěšné firmy i OSVČ mají své odběratele velmi dobře roztříděny. Vždy je potřeba mít přehled, jaké procento tržeb nám jednotliví zákazníci zajišťují i kolik času s vyřízením celého obchodu strávíme. Nejvyšší prioritu potom mají mít odběratelé, kteří jsou nejvíce důležití. Když se nestíhá, tak se přednostně pracuje právě na těchto zakázkách. S těmito odběrateli nejvíce komunikujeme, hledáme cesty rozšíření spolupráce a možnosti dalších obchodů.

Když špatný zákazník zabere třetinu času

Můj zákazník = můj pán, to by mělo být heslo všech dobrých firem i podnikatelů. Ale vše má své hranice. Důkladnou analýzou odběratelů je možné zjistit, že třeba necelých 5 % odběratelů nebo zákazníků zabírají díky neustálým problémům spojených s daným obchodem třeba třetinu času. A to je jednoznačně špatně.

  • Většina firem i živnostníků zase zjistí, že někteří zákazníci jim zaberou příliš mnoho času, přičemž příjem z těchto obchodů je z celkového příjmu poměrně nízký. Někdy je lepší se s těmito zákazníky rozloučit a ušetřený čas věnovat péči o nejlepší odběratele.
  • Opožděné neopodstatněné částečné platby z důvodu „údajné špatné kvality“, neustálé reklamace dobrých výrobků a služeb, stížnosti všeho druhu, neustále problémy při komunikaci již při zadávání zakázky i při jejím převzetí, to vše mohou být důvody, proč se s těmito „neseriózními“ odběrateli rozloučit a místo toho usilovat o co nejlepší servis pro nejvýznamnější odběratele s dobrou vzájemnou obchodní historií.

Naše snaha nemusí stačit

Nikdy se nelze zavděčit všem. Jestliže zákazníci neoceňují naši mimořádnou péči a pozornost a neustálé problémy spojené s daným obchodem nás brzdí a berou nám energii, potom je potřeba se s takovými odběrateli rozloučit a těmto zákazníkům již neprodávat.

  • V některých obchodech se stává, že ani náš výborný servis a maximální snaha udělat vše co nejlépe, aby byl zákazník spokojený, se nesetkává s odezvou a zákazník je neustále nespokojený. A to přestože je servis lepší než standardně, jenom „aby byl klid“, tak obchody s takovým zákazníkem je lepší v budoucnu již nerealizovat, riziko opětovné nespokojenosti je veliké, stejně tak třeba pomlouvání našich služeb.
  • Ne každá spolupráce je pro podnikatele nebo firmu přínosná, přestože nám nakonec zákazník zaplatí. Ztráta času, image a energie, která měla být věnována důležitým obchodním partnerům, je z dlouhodobého hlediska nepříjemná.

K odběratelům je potřeba přistupovat individuálně a především klíčové zákazníky si co nejvíce hýčkat.

Važme si kvalitních odběratelů

Nejvíce času, elánu a energie je nutné věnovat dlouholetým solidním zákazníkům, kteří si naši péči skutečně zaslouží. Pokud firma nebo živnostník ztrácí příliš mnoho času se špatnými nerentabilními zákazníky, tak může přijít o dobré zákazníky, což může být začátek konce.

Petr Gola

Další články k tématu Reklama a propagace

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí