Zaměstnanecké benefity

štítky Osobní finance Studium Zaměstnání čtení na 3 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Společnosti využívají zaměstnaneckých benefitů jako nástroje ke zvýšení motivace pracovníků. Jejich cílem je zaujmout zaměstnance nové a udržet si zaměstnance stávající, zvýšit jejich motivaci a spokojenost v práci i mimo ní. Zaměstnanecké benefity představují možnost, jak lze vybudovat dobré jméno firmy a přidat na její serióznosti, jelikož právě spokojený zaměstnanec je pro firmu velmi dobrou reklamou.

Zaměstnanecké benefity v současnosti poskytuje většina firem a to hlavně ve formě stravenek, které svým zaměstnancům nabízí přes 80% podniků. Dalšími nabízenými benefity bývají příspěvky na dovolenou, sport a kulturu, vzdělávání a zdraví, či příspěvky na penzijní připojištění a životní pojištění. S růstem nabídky zaměstnaneckých benefitů rostou i požadavky zaměstnanců. Ti si přejí mít svobodnou volbu, jak s poskytnutými benefity vynaložit. Ke splnění takových požadavků se zdá být vhodná například nabídka tématicky rozdělených poukázek, které nabízí společnost Accor Services. Poukázky jsou podle způsobu jejich využití rozděleny do různých skupin a to na poukázky na vzdělaní, sport či kulturu, vzdělání, nadstandardní zdravotní péči a tzv.univerzální poukázky. Takový systém zaměstnanci umožní výběr daného benefitu a zároveň zůstane i zaměstnavateli určitá možnost ovlivnění oblasti, ve které bude poukázka použita. Takovou možnost by při pouhém finančním odměňování ztratil.

Možná si někteří zaměstnanci říkají, že by raději dostávali finanční částku, kterou by mohli využít opravdu jakkoliv. Poskytnutí benefitů pomocí poukázek má ale větší finanční výhodnost, kterou si často neuvědomují. Jelikož se v případě poukázek jedná o formu nepeněžního plnění, nepodléhá tento příspěvek klasickému zdanění, je osvobozen od plateb na sociální a zdravotní pojištění a nepodléhá ani dani z příjmu fyzických osob.Z výše uvedeného je tedy zřejmé, že samotná hodnota benefitu je vyšší, pokud je poskytnuta formou poukázky, než kdyby byla jeho hodnota připsána na výplatní pásku zaměstnance. Systém poukázek je tak velmi jednoduchým způsobem, jak zvýšit motivaci a spokojenost zaměstnanců. I když je velká část zaměstnanců se stávajícím systémem víceméně spokojena, najdou se také ti, kteří uvítají i jiný způsob odměňování. Zaměstnavatelé si tento fakt uvědomují a snaží se proto svoji nabídku rozšiřovat. Stále více se objevuje podpora vzdělávání zaměstnanců, zajištění různých seminářů a školení. Je zřejmé, že zaměstnanci nejsou motivováni jen finančně, a tak jako zaměstnanecká výhoda působí i klima společnosti, pořádání společenských a sportovních akcí či například poskytnutí týdne dovolené nad rámec stanovený Zákoníkem práce. Ve větších společnostech bývá časté poskytnutí služebního vozu, mobilního telefonu či notebooku. Zaměstnanci, kteří jsou rodiči a mají malé děti, ocení nabídku letních dětských táborů či možnosti strávit dovolenou v podnikovém rekreačním zařízení, které je pro ně finančně výhodnější. Pro ty zaměstnance, kterým při práci záleží hlavně na uznání a ocenění jejich významu pro společnost, by mohlo být dobrým motivačním prvkem například umožnění volné pracovní doby.

Je zřejmé, že existuje mnoho možností, kterými zaměstnavatel může podnítit své zaměstnance k lepšímu pracovnímu výkonu, jak zvýšit jejich motivaci a vytvořit pocit sounáležitosti s podnikem. Záleží jen na něm, který způsob si zvolí. V souvislosti s daňovými změnami roku 2008, jsou pro zaměstnavatele pořádány výukové semináře, které vysvětlují, jak se tyto změny projeví právě při poskytování zaměstnaneckých benefitů. Je důležité tyto změny zaregistrovat, jelikož právě tak může být správně nastavený systém poskytování benefitů investicí, která se vyplatí.

Hana Hutlová

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí