Firmy v Čechách chtějí dostat více praxe do škol

Komerční sdělení

Podnikatelé v Čechách by uvítali zavedení takzvaného duálního vzdělání ve školách. „Pro“ se v aktuálním průzkumu Česko-německé průmyslové a obchodní komory vyslovilo 60 procent z více než 2000 dotázaných firem. Díky duálnímu vzdělání by se do učňovských škol dostalo více praxe, žáci by ji navíc prováděli přímo v konkrétních podnicích. Padl by tak současný stav, kdy jsou v českém školském systému teorie a praxe striktně odděleny, kdy učni nejsou včas připraveni plnit požadavky firem a nemohou hned vstoupit na pracovní trh. Některé české podniky a pobočky německých firem proto nyní uskutečňují první pokusy.

„Duální vzdělání spočívá v tom, že se zprostředkované informace na učňovské škole ihned propojí přímo s praxí v podniku. Tam se mohou i prohloubit,“ uvedl Bernard Bauer, člen předsednictva Česko-německé průmyslové a obchodní komory. Podle něj je výhoda, že se žáci pravidelně učí to, co pak v podniku potřebují.

Podle Martina Kořínka, ředitele tachovské firmy Grammer CZ neboli významného dodavatele dílů pro automobily, se musí podíl praxe ve vzdělání zvýšit. Firma se 400 zaměstnanci už sama nyní spolupracuje s místní školou, jež vzdělává zájemce v oboru strojírenství. Grammer se podílel i na utváření rozvrhu „pro své budoucí zaměstance“. „Žáci chodí pracovat do podniku na pár týdnů, ale to je stále málo,“ podotkl ředitel. Podle jeho slov chce firma dobré žáky motivovat k tomu, aby v podniku pracovali už během studia a také o něm například psali svou závěrečnou práci. „Jedině tak je můžeme lépe poznat,“ dodal Kořínek.

Také plzeňská firma Lintech, která se specializuje na laserové technologie a průmyslové značení, bojuje za zavedení více praxe do českého vzdělávacího systému. „Potom bychom měli více příležitostí vzdělávat naše spolupracovníky podle potřeby podniku,“ řekla Lucie Švajnerová z marketingového oddělení firmy. Výběr nových zaměstnanců na základě krátkých praxí, jak se to děje v současném vzdělávacím systému, není pro firmu jednoduchý.

„Máme velké problémy, abychom dokázali motivovat dostatek mladých lidí pro náš učební obor,“ uvedl Ilja Sedláček, český jednatel tachovského podniku Inotech, jenž se zabývá technologií plastů a má 150 pracovníků. Politika a ekonomie musí spolupracovat na tom, aby vzdělání v Čechách bylo atraktivnější. Malé a středně velké podniky si nemohou, narozdíl od velkých podniků typu Škoda, dovolit zakládat vlastní školy.

Některé podniky v Čechách už s odbornými školami při vzdělávání spolupracují. V modelovém projektu chce své budoucí odborné pracovníky školit producent plastových výrobků pro farmacii, firma Gerresheimer v Horšovském Týně. Na projektu kooperuje s odbornou školou v Domažlicích. Také Evropskou unií podporovaná inciativa My jsme Evropa!, neboli společný projekt Průmyslové a obchodní komory v Řezně za Horní Falcko/Kelheim a Krajské hospodářské komory Plzeňského kraje, významně podpořil rozběhnutí nového společného vzdělávecího projektu.

„Společně s Česko-německou průmyslovou a obchodní komorou chceme podporovat další spolupráci ve vzdělávaní mezi firmami a odbornými školami,“ řekl Richard Brunner z chamského pracoviště řezenské komory, který je zodpovědný za inciativu My jsme Evropa. Spolupráce by přispěla ke zlepšení odborného vzdělávání, tak jak si to přeje spousta podnikatelů. Že podnikatelé volají po hlubším propojení vzdělání ve škole a v podniku, povrzuje také Zdeněk Mužík, předseda Krajské hospodářské komory Plzeňského kraje.

O významu vzdělání pro konkurenceschopnost bude díky iniciativě Česko-německé průmyslové a obchodní komory v Praze diskutovat ministr školství Josef Dobeš spolu s významnými zástupci z oblasti ekonomie a vzdělání. Akce se koná 22. listopadu.

Více informací k jednání komory s ministrem je na www.tschechien­.ahk.de.

Komerční sdělení

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí