Jak se bránit podvodníkům? Online lze prověřit řemeslníky či cestovku

Komerční sdělení

Prověřování obchodních partnerů je naprosto běžnou součástí podnikatelské praxe. Lidé však velmi často toto podceňují v případě soukromých záležitostí, jako je například koupě či rekonstrukce bytu nebo změna zaměstnání.

V podnikání je zcela zásadní znát své obchodní partnery, proto je běžnou praxí, že dříve než dojde k vzájemné dohodě, zjistí si obě strany o sobě co nejvíce informací. Je to naprosto logické a oprávněné. Stejně tak by lidé měli postupovat v soukromých záležitostech, díky internetu je dnes základní prověření otázka několika minut. Jak ale ukazují příběhy klientů podvodných cestovek nebo těch, z koho místo slíbené brigády falešní zaměstnavatelé vylákali tisíce korun, Češi se zatím výhody online nástrojů nenaučili dostatečně používat.

 „Málokdo si uvědomuje rizika, která podstupuje, když uzavírá smlouvu s neznámou společností. Ať už se jedná o změnu dodavatele plynu nebo kuchyňské studio. V nepřeberném množství firem je těžké se orientovat a nikdy nevíte, jestli cestovní kancelář, u které jste si koupili zájezd, není jen jednosezónní záležitost na vydělání peněz,“ komentuje Tomáš Berger, ředitel společnosti IMPER CZ.

Základem je vždy ověřit, zda daná firma vůbec existuje, už tím se odhalí mnoho podvodníků. Dobré je také si zjistit, jak dlouho firma funguje, jak je veliká a kdo za ní stojí. To vše se lze dozvědět z veřejně přístupných databází. Jednou z nich je Detail.cz, která na jednom místě shromažďuje data o firmách a živnostnících z mnoha různorodých zdrojů. Mezi ty patří Justice, ARES, sbírka listin a dalších 30 veřejných rejstříků. Pokud ve vás firma ani po tomto prověření nebudí důvěru, lze ještě projít internetové diskuze a recenze.

„Z našich zkušeností s databází Detail vyplývá, že lidé ji sice intenzivně využívají, ale spíše ze zvědavosti. Vyhledávají si tu velká jména z byznysu i politiky nebo firmy, o kterých se píše v médiích. Naproti tomu my doporučujeme databázi využívat především právě k preventivnímu prověřování před uzavřením kontraktu nebo provedením platby,“ dodává Tomáš Berger.

Komerční sdělení

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí