PROTI MANIPULACI S OZNAČENÍM CE NA VÝROBCÍCH

Komerční sdělení

Sdružení českých spotřebitelů (SČS) vydává další ze svých publikací, kterými se snaží přispívat ke správné a účinné funkci vnitřního trhu EU. Publikace se týká označení CE, které známe všichni z mnoha výrobků, se kterými se běžně setkáváme a které používáme: elektrospotřebiče, ochranné pomůcky a prostředky, hračky, … Publikace zdůrazňuje pohled spotřebitelů a zejména uvádí na pravou míru význam, který je spotřebiteli tomuto označení často mylně přisuzován.

Každý výrobek na trhu EU má, resp. musí být bezpečný“, vysvětluje Libor Dupal, předseda Sdružení českých spotřebitelů, a pokračuje: „Proto by jakákoliv povinná informace potvrzující jeho bezpečnost neměla smysl. Ani označení CE takovouto funkci skutečně neplní. Není informací pro spotřebitele o tom, že výrobek je bezpečný.“

Označení CE musí být připojeno na ty výrobky, kde to evropské předpisy vyžadují. Na ostatní být připojeno nesmí. Běžný spotřebitel se ale nemůže orientovat, na který výrobek má být připojeno označení CE a na který nikoliv. „Již tato skutečnost nám dostatečně vysvětluje, že označení CE není informací o bezpečnosti výrobku, ke kterému je připojeno. Kdyby tomu tak bylo, de facto by znamenalo, že ty výrobky, které ho nenesou, jsou nebezpečné, což je samozřejmě nesmysl.“ doplňuje Dupal.

Označení CE bylo v tehdejším Evropském společenství zavedeno v polovině 80. let minulého století. Nový model měl naprosto inovativním způsobem podpořit volný pohyb výrobků v rámci vnitřního trhu Evropského společenství, což se z valné míry podařilo. Označením CE vyjadřuje VÝROBCE, že jeho výrobek splňuje základní požadavky příslušných právních předpisů, které se na výrobek vztahují. Nijak to neznamená, že by výrobek byl nezbytně posuzován třetí (nezávislou) stranou. Označení je pasem pro příslušné orgány pro umožnění uvedení výrobků na trh a zajištění volného pohybu výrobku na vnitřním trhu; zejména má umožnit a usnadnit kontroly celními orgány a orgány dozoru nad trhem.

Více ve vlastní tiskovině, která je k dispozici na ústředí SČS a v elektronické verzi zde -http://www.konzument.cz/users/publications/1-pruvodce-spotrebitele/103-oznaceni-ce-pro-koho-proc-jak.pdf.Publikace vznikla za podpory Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictvíza účelem naplňování ‚Strategické vize pro evropské normy‘.

Sdružení českých spotřebitelů (SČS) si klade za cíl hájit oprávněné zájmy a práva spotřebitelů na vnitřním trhu EU a ČR, přičemž zdůrazňuje preventivní stránku ochrany zájmů spotřebitelů: „Jen poučený spotřebitel se dokáže účinně hájit“. SČS působí v řadě oblastí – pokrývají odbornosti ve vztahu k bezpečnosti a kvalitě výrobků a služeb, normalizaci, finančním službám aj. Ve více regionech, kde má zastoupení prostřednictvím regionálních kontaktních míst, vyhlašuje soutěž Spokojený zákazník kraje, kterou zaštiťují a předávají hejtmané. Touto cenou se SČS snaží přispívat k „pozitivnímu přístupu“ při vytváření lepších vztahů mezi spotřebiteli a poskytovateli služeb.

Komerční sdělení

Praktické

Reklama

Populární na Dům financí