Dělejme nejdříve důležité věci

štítek Zaměstnání čtení na 2 minuty

foto: freeimages, ilustrační fotografie

Dobrá organizace práce a řízení pracovních povinností je znakem výkonných zaměstnanců. Pracovních úkolů, termínů je hodně, je velmi důležité věnovat maximum času těm nejpodstatnějším činnostem. Maličkosti se vyřídí později. Neodsouvejme nepříjemné důležité věci kvůli drobnostem na pozdější čas.

Pracovní den mnoha zaměstnanců se skládá z řady pracovních činností – od osobních schůzek, důležitých telefonátů a emailů, práci na reportech až po méně potřebné činnosti. Než začneme na čemkoliv pracovat, tak je vhodné si vytvořit seznam priorit. Co není nejdůležitější, co se případně nemusí stihnout. Nadřízené a vedoucí pracovníky zajímají činnosti, které souvisejí se ziskovostí společnosti. Likvidace hromady papírů na stole může počkat.

Prioritní věci dělejme po ránu

Všichni chceme v práci dělat pouze příjemné věci, které nám rychle utíkají a kterým velmi dobře rozumíme. V praxi to však není takhle jednoduché. Musíme pracovat i na složitých a nepříjemných úkolech. Těmto situacím se nelze vyhnout. Proto je vhodné těžké úkoly, pohovory, telefony vyřizovat hned ráno a v brzkém termínu. Když máme nepříjemné pracovní úkoly za sebou, tak se pracovní den nezdá tak špatný a dokonce můžeme být po celý zbytek dne v pohodě, vždyť jsme přece ty nepříjemné věci vyřídili. Vyřízením úkolu nebo činnosti, ze které máme obavy, se cítíme mnohem lépe a veseleji.

„Samo se nic nevyřídí“

Odsouvání důležitých činnosti na později a dělání raději jiné práce (tento úkol přece dělat nemůžeme, vždyť máme tolik jiné práce) je špatným řešením. Umění rozlišení podstatných věcí a činností od nepodstatných je právě záležitostí výkonných a mzdové lépe hodnocených zaměstnanců. Lepší je stihnout méně, ale vše důležité, než pracovat na mnoha úkolech, jejichž důležitost však počká. U složitých úkolů se myšlenka „že se to nějak samo vyřídí a zítřek moudřejšího večera“ jednoznačně nevyplácí.

  • Odchodem z práce se mnohdy nepodaří na nepříjemnosti zapomenout a často myslíme na to, jak to budeme muset všechno zvládnout. Proto je lepší vždy od rána pracovat na nejdůležitějších úkolech i za cenu, že rutinní úkoly se nestihnou zvládnout.
  • Když se problémy věcí řeší co nejdříve a v předstihu, potom je ještě dostatek času reagovat na změny, doplnění a předělání. Hromadění zásadních úkolů na pozdější dobu není správným řešením.

Vyhnutí se časovému presu

V praxi se osvědčuje přistupování k problémovým úkolům co nejdříve. Jestliže není výsledek optimální, tak je ještě času vše vylepšit. Včasným plněním zásadních povinností se zaměstnanci nedostávají do časového presu, ve kterém zpravidla dělá člověk nejvíce chyb. Současně, když zaměstnanci přistupují k problémovým činnostem otevřeně, tak snižují stres spojený s jejich plněním.

Petr Gola

Další články k tématu Podporujme kreativitu

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí