Přístup na internet má třetina domácností

Komerční sdělení

foto: Dům financí

Počet českých domácností vybavených počítačem vzrostl od roku 2003 o dvě třetiny na 40 procent. Třetina domácností má připojení k internetu, což je dvakrát více než před čtyřmi lety. Vyplývá to z nejnovějšího šetření Českého statistického úřadu, které dnes zveřejnil na brněnském veletrhu Invex.

„Výrazně lepší je vybavení domácností s dětmi a ve větších městech. Připojení k internetu má 55 procent domácností s dětmi oproti 19 procentům bez dětí. V rámci ČR jsou největší hodnoty v Praze, zhruba poloviční naopak v Olomouckém kraji,“ řekl novinářům předseda ČSÚ Jan Fišer.

Největší změny za uplynulý rok zaznamenali statistici u způsobu připojení domácností k internetu. Zatímco vloni se nejvíce lidí (35 procent) připojovalo k internetu přes telefonní linku (dial-up), letos to bylo jen 18 procent. Nejčastějším způsobem připojení na internet je letos vysokorychlostní ADSL (26 procent), kterému vloni se 14 procenty patřila čtvrtá příčka. Na druhém a třetím místě zůstalo beze změn připojení přes kabelovou televizi a bezdrátové připojení pomocí technologie Wi-Fi.

I přes každoročně rostoucí ukazatele počtu domácností vybavených počítači s připojením na internet Česká republika stále zaostává za vyspělými zeměmi západní a severní Evropy nebo jihovýchodní Asie. Zatímco v ČR je k internetu napojena třetina domácností, průměr EU je 51 procent. Na čele žebříčku s více než 75 procentním pokrytím jsou Island, Nizozemsko, Dánsko a Švédsko, za Českou republikou je z celé Evropy už jen Slovensko, Řecko, Bulharsko, Makedonie a Rumunsko. Jednu z největších hodnot na světě, kolem 94 procent, vykazuje Jižní Korea.

Podobně si ČR vede také ve srovnání využití internetu jednotlivci. Zatímco v Česku využívá internet alespoň jednou týdně 36 procent populace ve věku 16 až 74 let, v EU je to téměř polovina populace a v severských zemích více než dvě třetiny lidí. „V této oblasti jsou ale rozdíly mezi ČR a vyspělými zeměmi menší a v některých kategoriích dokonce srovnatelné. Největší rozdíly jsou patrně při porovnání věku a dosaženého vzdělání respondentů,“ řekl Fišer. Zatímco v Česku využívá internet 82 procent lidí ve věku 16 až 24 let, u kategorie nad 65 let jsou to pouze čtyři procenta.

Na internetu Češi nejčastěji komunikují přes elektronickou poštu, e-mail přijalo nebo odeslalo v posledních třech měsících 86 procent uživatelů. Následuje vyhledávání informací o zboží, službách a cestování. Zpravodajství čte na internetu 45 procent jeho uživatelů, hudbu stahuje a přehrává 32 procent, počítačové hry necelá čtvrtina.

K velmi populárním aktivitám patří také nákup přes internet, alespoň jednou si jej vyzkoušel každý sedmý člověk. „Nejčastěji přes internet nakupují vysokoškolsky vzdělaní lidé, dále studenti a obyvatelé Prahy. Lidé nakupují hlavně vstupenky, elektroniku, služby v oblasti cestování a ubytování, knihy a kosmetiku,“ řekl Fišer.

www.ct24.cz

Komerční sdělení

Praktické

Populární na Dům financí