Letiště Ruzyně

čtení na 3 minuty

foto: Dům financí

K napsání tohoto článku nás inspirovalo především 70. výročí otevření pražského letiště Ruzyně. Dočtete se zde něco z historie i současnosti tohoto leteckého komplexu stojícího na okraji Prahy…

Výstavba letiště byla zahájena roku 1933 a trvala čtyři roky. Na svou dobu bylo letiště velice moderní, proto také bylo oceněno na Mezinárodní výstavě umění a techniky v Paříži. Samotný provoz byl zahájen 5.4. 1937 v devět hodin ráno, kdy na letišti přistálo první letadlo Československé letecké společnosti na vnitrostátní lince Piešťany – Zlín – Brno – Praha. Na Ruzyň se přemístila veškerá osobní letecká doprava z letiště Praha – Kbely, které zůstalo pouze jako vojenské letiště. V roce 1937 byly vybudovány zpevněné vzletové a přistávací dráhy 08/26  (délka 500 m) a 04/22  (délka 280 m) a pojezdová dráha (dnes P). V roce 1938 byla vybudována VPD 13/31 o délce 1000 m a 17/35 délky 950 m, VPD 04/22 byla prodloužena na 1080 m, v roce 1941 VPD 08/26 prodloužena na 1300 m a VPD 04/22 v roce 1944 na 1800 m.

S nárůstem osobní dopravy se muselo zvětšovat i letiště. V letech 1947–1956 nastalo rozšíření a vylepšení jeho technického zázemí, na konci padesátých let se dělaly další úpravy především kvůli proudovým letadlům. V šedesátých letech byla přistavěna další část (dnes Sever) tzv. Nové letiště. Plocha letiště se z původních 80ha rozšířila na 800ha, rozšířilo se tedy i území hlavního města Prahy.

V minulých letech došlo k rozšíření odbavovacího prostoru v areálu Sever, terminál Sever 2 se plně otevřel v lednu 2006.

Dříve využívalo letecké dopravy v Praze – Ruzyni několik tisíců lidí, v současnosti se toto číslo pohybuje kolem 10 milionů cestujících.

V současnosti má ruzyňské letiště 4 terminály:

Sever 1 – slouží především pro mezikontinentální lety

Sever 2 – lety ze států EU, které jsou členy šenghenské dohody

Jih 1 a Jih 2 – slouží především pro VIP a privátní lety, charterové lety a oficiální návštěvy státu.

Dráhový systém Tvoří ho tři vzletové a přistávací dráhy, z nichž jedna (04/22 délka 2120 m) je trvale pro vzlety i přistání uzavřena a je využívána jen k parkování velkých letadel. Hlavní vzletová a přistávací dráha je 06/24  (délka 3715 m), v obou směrech vybavená systémem ILS, druhá vzletová a přistávací dráha je 13/31  (délka 3250 m), ve směru 31 vybavená systémem ILS. Na letišti jsou asfaltové a betonové pojezdové dráhy označené písmeny A–H, K–N, P, R, S, AA, FF a RR; jejich šířka je 22,5 m, kromě části dráhy P, která je široká 40 m. Na letišti jsou čtyři vyhrazená místa pro přistání vrtulníků (tzv. heliporty) označené H1–H4.

V plánu je i výstavba nové vzletové a přistávací dráhy, která by byla rovnoběžná s hlavní vzletovou a přistávací dráhou. V provozu by měla být od roku 2010 a její cena bude přibližně 5 – 7 miliard Kč.

V moderních halách obou terminálů najde cestující vše, co potřebuje – kromě prodeje letenek, informačních stánků, odborných pracovníků hovořících několika světovými jazyky a odbavovacích přepážek jsou zde ještě různé obchody, restaurace a vše k maximální spokojenosti zákazníka. V tranzitní zóně je také Duty free, kde je možné nakoupit zboží bez cla a osvobozené od daní. Bezcelní limit je do 175 Euro hodnoty zboží.

Ruzyně je v současnosti největším letištěm ve střední Evropě, jeho služby využívá kolem 50 leteckých společností, které zajišťují letecké spojení mezi Prahou a více než 100 světovými destinacemi. Provozovatelem letiště je státní podnik Letiště Praha.

Letiště je od centra vzdálené přibližně 15 km, proto je nutné k dopravě využít buď taxi, MHD, nebo vlastní odvoz.

Monika Matějková

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí