Nafty se v Česku spotřebuje dvakrát víc než benzinu

štítek Stalo se přečtete do minuty

Spotřeba motorové nafty je v Česku ve srovnání s automobilovými benziny nyní přibližně dvojnásobná, ještě na počátku desetiletí byly přitom objemy dodávek obou pohonných hmot na domácí trh srovnatelné.

Zatímco odbyt nafty vzrostl od roku 2000 téměř o 77 procent, spotřeba benzinu se zvýšila jen o 13 procent. Vyplývá to ze studie ministerstva průmyslu a obchodu (MPO). Mezi hlavní důvody vyšší poptávky po naftě patří podle odborníků zejména zvýšení mezinárodní kamionové dopravy, růst silniční nákladní dopravy a rozmach stavebnictví.

V loňském roce se dodávky motorové nafty na český trh zvýšily o 4,2 procenta na 4,021 milionu tun, spotřeba benzinu vzrostla o čtyři procenta na 2,092 milionu tun. Spotřeba zkapalněného propan-butanu LPG naopak klesla o 11,6 procenta na 213.000 tun.

Spolu se zvyšujícím se podílem nafty na celkové spotřebě pohonných hmot se postupně stírá i rozdíl mezi mezi cenami benzinu. Litr nafty stál loni podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) 28,67 koruny, tedy o 87 haléřů méně než nejprodávanější bezolovnatý benzin Natural 95. V roce 2000 se za diesel platilo 24,75 Kč/litr; za natural se tehdy platilo o čtyři koruny více.

Dlouhodobě se také zvyšuje podíl aut s dieselovým motorem, které jezdí po českých silnicích. Prudký rozmach nákladní dopravy přispěl k jejich nárůstu zhruba na 45 procent; ještě v roce 2000 jezdilo mělo naftový motor podle ČSÚ pouze 25 procent vozidel. V EU je však stále podíl dieselových osobních aut vyšší – až 65 procent. V kategorii osobních vozů jezdí na naftu zhruba čtvrtina v Česku registrovaných vo­zů.

Jedna tuna nafty je přibližně 1200 litrů, tisíc kilogramů benzinu je zhruba 1330 litrů. Norma dovoluje, aby se hmotnost litru pohonné hmoty pohybovala v určitém rozmezí. Například tzv. arktická nafta pro zimní období bývá lehčí.

Zdroj: Finanční noviny

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí