Škodovka příští týden nevyrobí žádný vůz

štítek Stalo se čtení na 2 minuty

Výrobní linky ve Škodě Auto se dnes večer po skončení odpolední směny na devět dnů zastaví. Po tradičním víkendovém volnu čeká firmu zatím nejdelší odstávka, kterou naplánovala kvůli světové recesi v automobilovém průmyslu. Další přerušení výroby čeká Škodovku poslední dva týdny v prosinci, nově se hovoří i o listopadových termínech.

V posledním vydání týdeníku Škodovácký odborář se uvádí, že odborářský předák Jaroslav Povšík obdržel avízo o požadavku firmu na další dny s omezením výroby v listopadu. Mělo by to být předmětem chystaného kolektivního vyjednávání. Firma však další odstávky nepotvrdila. „O ničem takovém se zatím nejedná,“ řekl mluvčí Jaroslav Černý.

Nadcházející přerušení výroby nevylidní jen areál Škodovky, ale pravděpodobně také Mladou Boleslav. V místním závodě pracuje více než 20.000 lidí. Stejně jako při celozávodní dovolené v létě, se řada zaměstnanců chystá strávit volno mimo město. Zůstanou však ti, kteří do práce přece jen budou muset. „Ve čtvrtek a pátek se chystají inventury,“ vysvětlil Černý. Výrobní linky se znovu rozjedou až na noční směně v neděli 2. listopadu ve 22:00.

Zaměstnancům dohoda mezi odbory a vedením firmy zaručuje během odstávky 75 procent průměrného výdělku, většina z nich tak bude podle Povšíka pobírat přibližně stejné peníze jako během normální výroby. Přerušení výroby v největší české automobilce způsobí problémy i některým dodavatelským firmám, pro řadu z nich je Škodovka klíčový odběratel.

Škoda Auto má už dvě jednodenní odstávky za sebou, kromě příštího týdne bude výroba stát také posledních 14 dní v prosinci. Původně se počítalo s jednodenní odstávkou v říjnu, vyrábět se mělo i 22. a 23. prosince. Nižší poptávka po nových autech však Škodovku donutila snížit plán výroby a odstávku prodloužit o pět dnů. Vyrobí tak zhruba o 13.000 vozů méně.

V úterý dokonce oznámila zlevnění všech svých aut, k čemuž ji přinutila také hospodářská krize a konkurence. Týká se to i nové faceliftované Octavie, která bude levnější než stávající model. Slevy dosáhnou v některých případech až 100.000 korun.

V pololetí automobilka prodala 366.666 vozů, což byl nárůst o 17,9 procenta. Dá se však předpokládat, že ve druhém pololetí už dvojciferného růstu nedosáhne.

Globální krize na finančních trzích přináší problémy celému automobilovému průmyslu. Výrobu musí omezit například také kopřivnická automobilka Tatra.

Zdroj: ČTK

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí