Franchising

čtení na 4 minuty

foto: Dům financí

Franchising (z francouzského franchis osvobodit) je smluvní vztah mezi partnery, ve kterém poskytovatel franšízy (franchisor) poskytuje svou značku a právo užívat předmět podnikání své společnosti, tj. poskytuje své know-how, včetně systému řízení a zabezpečování služeb, a nabyvatel franšízy (někdy označován jako franšízant) se zavazuje zaplatit smluvně stanovenou odměnu a dodržovat komerční politiku poskytovatele.

Systém franchisingu je v současné době chápán jako hlavní prostředek udržení malých a středních obchodních firem, což je zvlášť výrazné v oblasti potravinářského obchodu. Podle referátů na mezinárodním kongresu o franchisingu ve Wiesbadenu v 90.letech zaniká v průměru do 5 let asi 50% individuálních prodejen. U prodejen zapojených do franchisingového systému to je 3,9%.

Za první případ franchisingu se považuje výroba šicích strojů Singer. Na přelomu 19. a 20. století vznikala tímto způsobem síť amerických benzinových pump.

Mezi hlavní výhody franchisingu patří to, že dovoluje podnikat v daném oboru bez počátečních znalostí, bez dlouhého získávání zkušeností a praxe a snižuje riziko krachu. Dále dovoluje používat provozní systém a postupy, chráněné receptury a strategii marketingu franchisora.

Franchising má samozřejmě i řadu nevýhod. Tou první je, že franšíza může být drahá. Franšízant si nemůže zvolit, jaký kapitál do franšízy vloží. Musí se totiž řídit standardami franchisora, ať už se jedná o zařízení prodejny, uniformy zaměstnanců či reklamu, tzn., že si nemůže zvolit levnější alternativu. Další nevýhodou je téměř žádný prostor pro kreativitu. Jisté nebezpečí je i na straně franchisora: franšízant může poškodit dobré jméno franchisora tím, že bude prodávat nekvalitní zboží a služby.

Mezi nejznámnější franchisingy patří McDonald’sTM, Coca Cola, Kentucky Fried Chicken, Holiday Inn, dále hotely Hilton, Marriot atd. Nejvýznamnějším a nejúspěšnějším franchisingem je v současnosti síť fastfoodových restaurací McDonald‘s. Dnes můžeme výrobky McDonald’s nalézt ve více jak 100 zemích všech kontinentů. 30 000 restaurací po celém světě vycházejí ze společných základů, pravidel a zásad podnikání. McDonald‘s přišel do České republiky v březnu roku 1992. První restaurace byla otevřena ve Vodičkově ulici v Praze. V současné době najdeme v ČR 71 restaurací McDonald‘s, z toho 39 mimopražských. Všechny restaurace se řídí shodnými zásadami společnosti McDonald‘sTM, které platí již od roku 1957: kvalita, obsluha, čistota a přiměřené ceny. Je však diskutabilní, nakolik jsou u nás tyto zásady dodržovány. Místo pro restauraci je vždy vybíráno podle tržně strategických hledisek oddělením nemovitostí firmy McDonald‘sTM. Vnitřní a vnější zařízení restaurace, jako jsou technologická linka, vnitřní vybavení, vnější reklamní zařízení apod., bývá zpravidla realizováno na náklady držitele franšízy. Franšízant si kupuje vybavení restaurace a zároveň samotnou franchise, která ho opravňuje po dobu 20ti let používat obchodní známku a další práva společnosti McDonald‘s. Na druhé straně je povinen dodržovat standardy společnosti v oblasti kvality, servisu a čistoty a odvádět poplatky z pronájmu prostor a za poskytnutí franchise, které odpovídají určitému procentu z obratu restaurace. Průměrná výše investice spolu s nezbytnými náklady před otevřením restaurace (např. zaškolení pracovníků a jejich mzdy, první platby dodavatelům) pro standardní typ restaurace činí celkově v průměru mezi 12 a 15 miliony Kč.

Franchisingová smlouva typu McDonald‘s zakládá 4 typy franšíz.

1.Přímá franšíza I. – výše uvedené náklady by měly být uhrazeny alespoň z 60% z vlastních finančních zdrojů budoucího držitele franšízy a zbylá část pak z úvěru. Společnost držitele franšízy se stává vlastníkem celého restauračního provozu. Výdaje jsou pak poplatek za užívání značky, systému a know-how ve výši 5% a nájemné ve výši 12–20% vždy z celkového obratu za kalendářní měsíc. 4% z celkového obratu putují na marketingové aktivity.

2.Přímá franšíza II. – uchazeč je schopen zainvestovat alespoň 20% investic z vlastních finančních prostředků a je s ním uzavřena smlouva na 3 roky s možností prodloužení o dalších 17 let, jestliže provozem vytvoří dostatek prostředků na úhradu nesplacené části vstupní investice.

3.Nepřímá franšíza I. – je založena společnost, jejímiž zakladateli jsou uchazeč a firma McDonald’sTM, přičemž podíl uchazeče na základním jmění nové vzniklé společnosti by měl být alespoň 10%. Základní jmění se rovná výši celkové investice pro přímou licenci. Držitelem franšízy je nová společnost a uchazeč je zaměstnán jako její ředitel a současně se podílí na zisku podle výše svého vkladu.

4.Nepřímá franšíza II. – nachází uplatnění v oblastech, kde má firma zájem získat provozovatele restaurace, i když je v těchto oblastech nedostatek vhodných kandidátů s dostatečnými finančními prostředky pro některý z předchozích smluvních typů. V tomto případě je s uchazečem uzavřena manažerská smlouva pro provoz restaurace. McDonald’sTM sám nese celkovou investici, ale restauraci pro něj provozuje uchazeč prostřednictvím své nové založené společnosti, jejímž je jediným vlastníkem. Za to je vyplácena jeho společnosti pevná měsíční odměna a současně se tato společnost podílí na čistém zisku dosaženém v restauraci ve výši 5–20%.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE O SPOLEČNOSTI MCDONALD’STM

Jméno zakladatele Ray Kroc
Rok založení 1.restaurace 1955
Počet restaurací 30 000
Počet zemí s restauracemi McDonalds 100
Roční obrat 32 mld.USD
Denní návštěvnost 46 mil.

Inna Sarkisyan

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí