REKLAMA

čtení na 3 minuty

foto: Dům financí

V současné době jsme reklamou pohlcováni téměř na každém kroku, ať už je to na ulici, v obchodech, v práci nebo v mediích. Reklama se v dnešní době dělá v podstatě na cokoliv – potravinářské produkty, strojírenství, management, reality, atd. Pojďme si tedy blíže představit reklamu a její druhy.

Nejprve bych se pokusila o definici reklamy. Dalo by se říct, že je to jakákoliv placená forma neosobní prezentace a podpory služeb, myšlenek nebo zboží konkrétním sponzorem, kterým může být téměř kdokoliv (firmy, podniky, zájmové organizace…). Hlavním cílem reklamy je ovlivnit potenciálního spotřebitele, popřípadě ho varovat (například varovné „reklamy na rakovinu“). Reklama by se podle svého zaměření dala rozdělit na tři základní skupiny:

  • a) Reklama orientovaná na spotřebitele – hlavním úkolem je získat nové spotřebitele a bývalé spotřebitele, kteří už produkt nepoužívají. Snaží se také získat spotřebitele konkurenčních produktů.
  • b) Reklama orientovaná na produkt – specializuje se na určité výrobky, snaží se zvýšit jejich odbyt, informuje veřejnost o zavedení nového produktu.
  • c) Reklama orientovaná na trh – snaha o proniknutí na některý ze specializovaných trhů, vyrovnat sezónní výkyvy poptávky, rozšířit odbyt.
  • d) Reklama orientovaná na svůj vlastní podnik – snaha o změnu image firmy v očích veřejnosti, oznamuje změny ve vedení nebo působnosti podniku.

Reklama v rádiích

V současné době o ní jeví největší zájem drobnější zadavatelé, je hodně využívána na regionální úrovni. Hlavní nevýhodou je, že lidé rádio poslouchají při jiných činnostech, proto mu nevěnují úplnou pozornost. Rádio je tedy vhodné spíše na imageové kampaně, či na podporu jiných kampaní, ale jako hlavní nositel vysvětlující myšlenky je zcela nevhodné. Cena je velice různá, odvíjí se jak od vysílacího času, tak od konkrétního rádia (pohybuje se tedy od 1000 Kč až do 20 000 Kč)

Televizní reklama

Její hlavní dominantou je vizuální vjem, velkou výhodou je možnost obsazení známých osobností do reklamy nebo netradiční oslovující projekt (což u rádií téměř nelze). Nejčastěji je využívána reklama na produkty a firmy. Je využívána především velkými a známými zadavateli, zvlášť kvůli cenové relaci, která se pohybuje v řádu statisíců, někdy až milionů korun.

Reklama v tisku

V každém denním tisku i v každém časopise najdeme spoustu reklam, ať už malých nebo přes celou stránku. Účelem je upoutat čtenáře hned ve chvíli, kdy stránku, na níž je reklama, otevře. Je většinou strukturovaná tak, aby ji čtenář nepřehlédl a ihned si uvědomil, na jaký produkt právě tato konkrétní reklama je. Pochopitelně i tiskové reklamy se pohybují na regionální nebo celostátní úrovni. Od toho se pak odvíjí i cena – od několika set za malou reklamu v regionálním deníku až po desetitisíce korun.

Billboardy

Spolu s ostatní venkovní reklamou se řadí mezi nejstarší druhy reklamní propagace. Jsou nezbytnou součástí každé reklamní kampaně. Vyskytují se všude – ve městech, u hlavních silnic a dálnic, takže člověk, který se v těchto prostorách pohybuje, si jich musí všimnout. A pro svou kreativitu a krátký zajímavý slogan většinu lidí dokážou zaujmout. Základní rozměr billboardu je formát 5,1×2,4 m. Billboardy patří k médiím, která nejsou vnímána jako přesycující na rozdíl od TV a denního tisku.

Monika Matějková

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí