Tržby v maloobchodu v září obnovily růst

štítek Stalo se čtení na 3 minuty

Maloobchodní tržby v září meziročně vzrostly o 5,9 procenta po srpnovém poklesu o 3,3 procenta. Sezónně očištěné tržby bez motoristického segmentu vzrostly meziměsíčně reálně o 0,7 procenta a meziročně o 1,2 procenta.

Neočištěné tržby bez prodeje a oprav motorových vozidel a prodeje pohonných hmot stouply o 4,7 procenta, tržby za potraviny se zvýšily o 0,2 procenta a za nepotravinářské zboží o 7,5 procenta. Podle ČSÚ jde o nejvyšší růst nepotravinářského zboží za posledních deset měsíců. Byl ale ovlivněn vyšším počtem pracovních dnů.

Silnější růst maloobchodu za září vysvětluje, jak mohl růst HDP dosáhnout ve třetím čtvrtletí podle předběžných údajů 4,7 procenta, uvedl analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek. „Důvodů k radosti ale mají obchodníci málo. Září bylo zřejmě na delší dobu posledním ´normálním´ měsícem z hlediska spotřebního chování,“ podotkl. Již říjen byl podle něj ovlivněn globální finanční krizí a v dalších měsících mohou spotřebitelé negativně reagovat na zvyšující se nejistotu na pracovním trhu. „Předpokládám, že vánoční nákupy budou v reálném vyjádření letos slabší než loni,“ dodal.

I podle hlavního ekonoma Patria Finance Davida Marka se zdá, že české domácnosti neztratily chuť k utrácení ani při implozi finanční krize a zhoršování ekonomických podmínek. „Nicméně září je patrně posledním měsícem příznivých makroekonomických statistik. Jediné, na co se můžeme v následujících měsících těšit, bude klesající inflace,“ upozornil.

V příštím roce by ovšem podle analytika Raiffeisenbank Michala Brožky mělo lidem zůstat dost peněz na útraty. „Růst nominálních mezd sice v příštím roce zpomalí, ale inflace bude ve srovnání s letoškem téměř třetinová, takže na útraty by lidem v průměru mělo zbýt více peněz než letos,“ uvedl.

V samotném motoristickém segmentu sezónně očištěné tržby vzrostly meziměsíčně reálně o procento, meziročně o 3,6 a bez očištění o 8,5 procenta.

Největší podíl na celkovém přírůstku tržeb měly v září specializované prodejny s ostatním nepotravinářským zbožím. Dále to byly specializované prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, nábytku a dalšího zboží pro domácnost a prodejny drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží.

Nejrychleji rostl podílově málo významný maloobchod provozovaný prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby. „Vysoký růst zaznamenal také prodej ve specializovaných prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží, kde se projevil především vliv nízké základny loňského září, kdy tržby za tento měsíc byly v rámci prvního až třetího čtvrtletí nejnižší, kdežto v letošním roce čtvrté nejvyšší,“ uvedl ČSÚ.

Cenový deflátor byl meziročně 103,2 procenta. Nejvíce vzrostly ceny v prodejnách potravin; ve specializovaných o 8,5 procenta, v nespecializo­vaných o 6,9 procenta. V prodejnách s drogistickým, farmaceutickým a kosmetickým zbožím se ceny zvýšily o 5,3 procenta, ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny o 4,1 procenta. V nespecializo­vaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží ceny byly vyšší o 2,5 procenta.

Naopak v zásilkovém obchodě se ceny snížily o 1,3 procenta, v prodejnách potřeb pro pro domácnost a s použitým zbožím o 1,2 procenta a textilu a obuvi o 0,7 procenta. Nezměnily se ceny za ostatní nepotravinářské zbo­ží.

Podle údajů zveřejněných Eurostatem vzrostly v září sezónně očištěné tržby v maloobchodě v 27 státech EU reálně meziměsíčně o 0,1 procenta, meziročně po očištění o pracovní dny o 0,4 procenta. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby meziročně nejvíce v Rumunsku o 15 procent, v Polsku o 7,1 a na Slovensku o 4,5 procenta. Snížily se nejvíce v Lotyšsku o 13,4 procenta, v Estonsku o 9,9 a ve Španělsku o 7,1 procenta.

Zdroj: Finanční noviny

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí