Letišti chybí půda i pod současnou dráhou

štítek Stalo se čtení na 2 minuty

Vedení Správy Letiště Praha nemá před chystanou privatizací pohromadě nejen pozemky pro chystanou paralelní dráhu, ale ani parcely, po kterých už nyní jezdí letadla.

Uvedla to středeční Mladá fronta Dnes (MfD). Tyto pozemky jsou ale nezbytné pro jeho další rozvoj a mohou výrazně snížit výnos z prodeje. Privatizace letiště by mohla vynést až 100 miliard korun.

Podle deníku se letišti dosud nepodařilo přesvědčit majitele více než sedmi hektarů pozemků přímo v areálu či v jeho těsném sousedství, aby je prodali. „Je to další negativní faktor před privatizací. Těžko lze privatizovat něco, co není vaše,“ uvedl analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. Podle Aleše Michla z Raiffeisenbank to může vést k snížení ceny i o třetinu.

Nejde přitom o pozemkové spekulanty jako v případě většiny výkupů letiště. Sedm hektarů mají podle katastru bratři Václav a Jaromír Čermákové, kteří pozemky získali dědictvím už v sedmdesátých letech, ale během socialismu je letiště i přes jejich nesouhlas zabralo. Letiště dokonce kvůli záboru žalují a chtějí dosáhnou jejich vydání, neboť v katastru jsou vedeni jako jejich majitelé, píše list.

Oba bratři navíc vlastní i pozemky „za plotem“, na kterých by měla vyrůst dráha. „Nějaká jednání s letištěm probíhají, ale my nepospícháme,“ řekl deníku Jaromír Čermák.

„Jednáme se všemi vlastníky pozemků, o které má Správa Letiště Praha zájem. Jednání nebudeme v průběhu dále komentovat,“ uvedla mluvčí letiště Eva Krejčí. Čermák zatím necítí ze strany letiště extrémní tlak na prodej. S bratrem zastává názor, že prodejní cena pozemku by měla být taková, aby stavební investoři byli nuceni hledat jiné stavební pozemky než zemědělskou půdu. Preferovali by dlouhodobý pronájem pozemků.

Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS) je výkup pozemků pomalejší vždy, když jedna strana pozemek potřebuje. „Mohli bychom samozřejmě přistoupit na všechny požadavky vlastníků, ale neumím si představit, kolik mediálních a politických pohlavků bych za to dostal,“ uvedl ministr. Doplnil, že není vyloučena ani varianta vyvlastnění. Blíže však případ komentovat nechtěl.

Prodej pražského letiště je považován v současnosti za jednu z nejvýznamnějších investičních příležitostí v oboru. O letiště předběžně vyjádřilo zájem na šest desítek firem z celého světa. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) očekává výnos z privatizace podniku vyšší než 100 miliard korun.

Letiště však nemá ani další pozemky, které potřebuje. Podstatnou část z nich ovládá společnost Penta, s kterou letiště jedná. Vedení letiště už v srpnu uvedlo, že dohoda by měla být uzavřena do konce roku. K velkým přesunům půdy došlo už mezi letištěm a Českými aeroliniemi, napsala středeční Mladá fronta Dnes.

Zdroj: Finanční noviny

ČTK

Mohlo by vás také zajímat

Praktické

Populární na Dům financí